Tato bakalářská práce se zabývá porovnáním pobytu venku u dětí z veřejných a lesních mateřských škol. Hlavním cílem této práce bylo porovnat veškeré aspekty trávení pobytu venku - délku, četnost, místo a způsob trávení. Teoretická část je zastoupena shrnutím poznatků o veřejné a lesní mateřské škole. Součástí je také vymezení pojmů o rozvoji pohybové aktivity dětí a možnostmi výuky ve venkovním prostředí. K realizaci kvantitativně orientovaného výzkumu byla použita metoda časového snímku dne. Záznamové archy byly vyplněny jak mnou, tak učitelkami lesních a veřejných mateřských škol. Výsledky ukázaly, že průměrný denní čas strávený pobytem venku v lesních mateřských školách činí přes 5 hodin a ve veřejných kolem 2 hodin. Čas strávený pobytem dětí venku je tedy vyšší v lesních mateřských školách. Četnost pobytu venku se ve výsledcích lišila především díky nepříznivému počasí. Zatímco lesní mateřské školy trávily venku každý den výzkumu, u veřejných mateřských škol proběhla zhruba 1/3 dní výzkumu bez pobytu venku. Jako místo pobytu venku uvádí lesní mateřské školy nejčastěji les, dále školní zahrady a okrajové části měst. Veřejné mateřské školy naopak nejvíce uvádí školní pozemky (zahrady, hřiště), městská hřiště a nejbližší části měst či vesnic. Způsob trávení pobytu venku je u lesních mateřských škol velmi různorodý - řadí se sem jak volná hra dětí, tak řízená činnost, ranní kruh či procházky po blízkém okolí. U veřejných mateřských škol do způsobu spadá především volná hra dětí a procházky po městě.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the comparison of outdoor stays of children in public and forest kindergartens. The main goal of this work was to compare all aspects of spending time outdoors - length, frequency, place, and activity. The theoretical part is represented by a summary of information about public and forest kindergartens. It also includes the definition of terms related to the development of physical activity of children and the possibilities of teaching in an outdoor environment. The method of time-lapse of the day was used to carry out quantitatively oriented research. The record sheets were filled in by myself and the teachers of the forest kindergartens and the public kindergartens. The results showed that the average time spent outdoors daily was over 5 hours in forest kindergartens and around 2 hours in public kindergartens. The amount of time spent by children outside is therefore higher in forest kindergartens. The frequency of staying outside differed in results mainly due to unfavorable weather. While children in forest kindergartens spent every day outdoors during the research period, public kindergartens spent about 1/3 of the day research indoors only. The most common destinations of forest kindergartens were forests, school gardens and the outskirts of towns. Public kindergartens, on the other hand, mostly mention school grounds (gardens, playgrounds), town playgrounds and the nearest parts of towns or villages. The outdoor activities were very diverse in forest kindergartens - this includes children's free play and guided activities, morning activities in a circle or walks in the vicinity. In public kindergartens, the activities mainly include childrens' free play and walks around the town.
Klíčová slova
veřejná mateřská škola, lesní mateřská škola, pobyt ve venkovním prostředí
Tato bakalářská práce se zabývá porovnáním pobytu venku u dětí z veřejných a lesních mateřských škol. Hlavním cílem této práce bylo porovnat veškeré aspekty trávení pobytu venku - délku, četnost, místo a způsob trávení. Teoretická část je zastoupena shrnutím poznatků o veřejné a lesní mateřské škole. Součástí je také vymezení pojmů o rozvoji pohybové aktivity dětí a možnostmi výuky ve venkovním prostředí. K realizaci kvantitativně orientovaného výzkumu byla použita metoda časového snímku dne. Záznamové archy byly vyplněny jak mnou, tak učitelkami lesních a veřejných mateřských škol. Výsledky ukázaly, že průměrný denní čas strávený pobytem venku v lesních mateřských školách činí přes 5 hodin a ve veřejných kolem 2 hodin. Čas strávený pobytem dětí venku je tedy vyšší v lesních mateřských školách. Četnost pobytu venku se ve výsledcích lišila především díky nepříznivému počasí. Zatímco lesní mateřské školy trávily venku každý den výzkumu, u veřejných mateřských škol proběhla zhruba 1/3 dní výzkumu bez pobytu venku. Jako místo pobytu venku uvádí lesní mateřské školy nejčastěji les, dále školní zahrady a okrajové části měst. Veřejné mateřské školy naopak nejvíce uvádí školní pozemky (zahrady, hřiště), městská hřiště a nejbližší části měst či vesnic. Způsob trávení pobytu venku je u lesních mateřských škol velmi různorodý - řadí se sem jak volná hra dětí, tak řízená činnost, ranní kruh či procházky po blízkém okolí. U veřejných mateřských škol do způsobu spadá především volná hra dětí a procházky po městě.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the comparison of outdoor stays of children in public and forest kindergartens. The main goal of this work was to compare all aspects of spending time outdoors - length, frequency, place, and activity. The theoretical part is represented by a summary of information about public and forest kindergartens. It also includes the definition of terms related to the development of physical activity of children and the possibilities of teaching in an outdoor environment. The method of time-lapse of the day was used to carry out quantitatively oriented research. The record sheets were filled in by myself and the teachers of the forest kindergartens and the public kindergartens. The results showed that the average time spent outdoors daily was over 5 hours in forest kindergartens and around 2 hours in public kindergartens. The amount of time spent by children outside is therefore higher in forest kindergartens. The frequency of staying outside differed in results mainly due to unfavorable weather. While children in forest kindergartens spent every day outdoors during the research period, public kindergartens spent about 1/3 of the day research indoors only. The most common destinations of forest kindergartens were forests, school gardens and the outskirts of towns. Public kindergartens, on the other hand, mostly mention school grounds (gardens, playgrounds), town playgrounds and the nearest parts of towns or villages. The outdoor activities were very diverse in forest kindergartens - this includes children's free play and guided activities, morning activities in a circle or walks in the vicinity. In public kindergartens, the activities mainly include childrens' free play and walks around the town.
Klíčová slova
veřejná mateřská škola, lesní mateřská škola, pobyt ve venkovním prostředí
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o různých typech venkovního prostředí mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na mapování pobytu dětí ve venkovním prostředí lesních a veřejných mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy časového plánu činností a časového snímku dne vyplněného učiteli MŠ.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o různých typech venkovního prostředí mateřských škol.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na mapování pobytu dětí ve venkovním prostředí lesních a veřejných mateřských škol.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím analýzy časového plánu činností a časového snímku dne vyplněného učiteli MŠ.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Dlouhá, J. et al. (2009). Vědění a participace: Teoretická východiska environmentálního vzdělávání. Praha: Karolinum.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Havlová, J., Havlínová M., & Vencálková, E. (Eds.). (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika) (3. aktualiz. vyd). Praha: Portál.
Knight, S. (2009). Forest Schools and Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage Publications Ltd.
Svobodová, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD s.r.o.
Vošahlíková, T. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školky. Praha: Ministerstvo životního prostředí.
Seznam doporučené literatury
Dlouhá, J. et al. (2009). Vědění a participace: Teoretická východiska environmentálního vzdělávání. Praha: Karolinum.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Havlová, J., Havlínová M., & Vencálková, E. (Eds.). (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika) (3. aktualiz. vyd). Praha: Portál.
Knight, S. (2009). Forest Schools and Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage Publications Ltd.
Svobodová, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD s.r.o.
Vošahlíková, T. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školky. Praha: Ministerstvo životního prostředí.