Informace o kvalifikační práci O autismu třikrát jinak:
Zobrazení osob s poruchou autistického spektra ve filmech Děti úplňku, Normální autistický film a v rodinném filmu.
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: O autismu třikrát jinak: Zobrazení osob s poruchou autistického spektra ve filmech Dětí úplňku, Normální autistický film, a v rodinného filmu
2. Praktická část: Produkce audiovizuálního díla
Hlavní téma v angličtině
1. Theoretical part: Autism three times different: Context in depiction of people with autism spectrum disorder in Děti úplňku, Normální autistický film and in a specific example of a family film. 2. Practical part: Production of an audiovisual work, or Production of a set of audiovisual works, or Conversion of a given literary skript of a student feature film into a technical skript -
Název dle studenta
O autismu třikrát jinak:
Zobrazení osob s poruchou autistického spektra ve filmech Děti úplňku, Normální autistický film a v rodinném filmu.
Název dle studenta v angličtině
About Autism Three Times Different: Depictions of People with Autism Spectrum Disorder in Children of Full Moon, Normal Autistic Film, and Family Film.
Cílem bakalářské práce je srovnání tří navzájem odlišných přístupů k zobrazení osob, kterým byla diagnostikována porucha autistického spektra (PAS). Zaměřila jsem se na české dokumentární filmy Normální autistický film a Děti úplňku, a dále pak na rodinný film. Všechna zmíněná zpracování mají odlišný kontext, diváky i cíle. V první části práce se věnuji tomu, jak stereotypní představy o autismu mohou ovlivnit mínění diváka. Jádrem druhé části textu je oblast rodinného filmu, které se věnuji v souvislosti se zkušeností z vlastní rodiny, mám bratra s diagnostikovaným autismem.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to compare three different approaches to the display of autism spectrum disorders (ASD). Specifically, in Normal Autistic Film, Full Moon Children, and in family Film. All the mentioned elaborations have a different context, viewers and goals. In the first part of the work I present the issue of how stereotypical ideas about autism can affect the opinion of the viewer. In the second part of the work I focus on the field of family film, which I then define in my own video with an autistic brother.
Key words: autism, family film, stereotypes, documentary film, Asperger syndrome
Rozsah průvodní práce
34
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je srovnání tří navzájem odlišných přístupů k zobrazení osob, kterým byla diagnostikována porucha autistického spektra (PAS). Zaměřila jsem se na české dokumentární filmy Normální autistický film a Děti úplňku, a dále pak na rodinný film. Všechna zmíněná zpracování mají odlišný kontext, diváky i cíle. V první části práce se věnuji tomu, jak stereotypní představy o autismu mohou ovlivnit mínění diváka. Jádrem druhé části textu je oblast rodinného filmu, které se věnuji v souvislosti se zkušeností z vlastní rodiny, mám bratra s diagnostikovaným autismem.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to compare three different approaches to the display of autism spectrum disorders (ASD). Specifically, in Normal Autistic Film, Full Moon Children, and in family Film. All the mentioned elaborations have a different context, viewers and goals. In the first part of the work I present the issue of how stereotypical ideas about autism can affect the opinion of the viewer. In the second part of the work I focus on the field of family film, which I then define in my own video with an autistic brother.
Key words: autism, family film, stereotypes, documentary film, Asperger syndrome
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část: Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh. Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže). Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu. 2. Praktická část: Přípustné varianty praktické části: 1) Produkce audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV. 2) Produkce souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV. 3) Převod zadaného literárního scénáře středometrážního (31 – 59 min) hraného filmu do technického scénáře (pojmenování obrazu – číslo, počet záběrů, délka, označení prostředí, určení doby děje, roční období, počasí apod.) Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část: Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh. Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže). Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu. 2. Praktická část: Přípustné varianty praktické části: 1) Produkce audiovizuálního díla (vyrobeného v systému řízené výroby FMK) v minimální délce 12 minut, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV. 2) Produkce souboru audiovizuálních děl oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV. 3) Převod zadaného literárního scénáře středometrážního (31 – 59 min) hraného filmu do technického scénáře (pojmenování obrazu – číslo, počet záběrů, délka, označení prostředí, určení doby děje, roční období, počasí apod.) Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Seznam doporučené literatury
KOLÁŘOVÁ, Kateřina, ed, Jinakost – postižení – kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu: antologie textů z oboru disability studies. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. 581 s. Studijní texty; sv. 56. ISBN 978-80-7419-050-6
ANDĚL, Jaroslav, ed. Postiženi normalitou. Praha: DOX Prague, 2014. 181 s. ISBN 978-80-87446-23-2.
DIJCK, José van, ed. Mediated Memories in Digital Age. Stanford: Stanford University Press, 2007. 256 s. ISBN 978-08-04756-23-5.
SCHNEIDER, Alexandra, ed. Performance v rodinném filmu: Několik poznámek o domácích snímcích jako mediální praxi. Iluminace 16, 2004, č. 3 (55), s. 69-83.
RENOV, Michael ed., Theorizing Documentary. New York: Routledge, 1993. 272 s. ISBN 9780415903820
HOLÁŇOVÁ, Simona. \textit{Prezentace osob s autismem ve filmové tvorbě} [online]. Olomouc, 2013 [cit. 2021-10-23]. Dostupné z: https://theses.cz/id/jlwgv4/. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D. D.
REZKOVÁ, Hana. Budoucí rodiny v minulém čase Strategie využití rodinného filmu v dokumentárních filmech. Praha, 2012 Dostupné z:https://is.muni.cz/el/1421/podzim2015/IM091/um/diplomka_rodinny_film_Hana_Rezkova.pdf Diplomová práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Petra Hanáková, Ph.D.
NICHOLS, Bill, ed, Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010, vydalo Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze společně s JSAF / Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava. 320 s. ISBN 978-80-7331-181-0
KOLÁŘOVÁ, Kateřina, ed, Jinakost – postižení – kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu: antologie textů z oboru disability studies. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. 581 s. Studijní texty; sv. 56. ISBN 978-80-7419-050-6
ANDĚL, Jaroslav, ed. Postiženi normalitou. Praha: DOX Prague, 2014. 181 s. ISBN 978-80-87446-23-2.
DIJCK, José van, ed. Mediated Memories in Digital Age. Stanford: Stanford University Press, 2007. 256 s. ISBN 978-08-04756-23-5.
SCHNEIDER, Alexandra, ed. Performance v rodinném filmu: Několik poznámek o domácích snímcích jako mediální praxi. Iluminace 16, 2004, č. 3 (55), s. 69-83.
RENOV, Michael ed., Theorizing Documentary. New York: Routledge, 1993. 272 s. ISBN 9780415903820
HOLÁŇOVÁ, Simona. \textit{Prezentace osob s autismem ve filmové tvorbě} [online]. Olomouc, 2013 [cit. 2021-10-23]. Dostupné z: https://theses.cz/id/jlwgv4/. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Mgr. Petra Jurkovičová, Ph.D. D.
REZKOVÁ, Hana. Budoucí rodiny v minulém čase Strategie využití rodinného filmu v dokumentárních filmech. Praha, 2012 Dostupné z:https://is.muni.cz/el/1421/podzim2015/IM091/um/diplomka_rodinny_film_Hana_Rezkova.pdf Diplomová práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Vedoucí práce PhDr. Petra Hanáková, Ph.D.
NICHOLS, Bill, ed, Úvod do dokumentárního filmu. Praha, 2010, vydalo Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze společně s JSAF / Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava. 320 s. ISBN 978-80-7331-181-0
Předseda komise prof. Ján Grečnár v 16:30 pozve studentku k obhajobě a na úvod jí pokládá otázku, zda je srozuměna s posudky – studentka souhlasí a přechází ke své obhajobě. Studentka rozvádí svou teoretickou část práce a uvádí svoje závěry. Dále odpovídá na doplňující otázky vedoucího a oponenta a krátce o problematice diskutuje. Následně přechází ke své praktické práci, kterou po zodpovězení otázek vedoucího a oponenta obhajuje. Předseda komise ukončuje po dohodě členů komise obhajobu v 17:00.