Diplomová práce se zabývá problematikou domácí přípravy dítěte na počátku školní docházky. Cílem diplomové práce je odhalit a popsat, jak probíhá domácí příprava dítěte na počátku školní docházky, jaké strategie rodiče volí při zvládání domácí přípravy dětmi prvních a druhých tříd základní školy. Empirická část má charakter kvalitativního designu výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of child´s home preparation at the beginning of school attendance. The aim of the diploma thesis is to reveal and describe how the child's home preparation takes place at the beginning of school attendance, what strategies parents choose when managing home preparation by children in the first and second grades of primary school. The empirical part has the character of qualitative research design.
Klíčová slova
domácí příprava žáka, počátek školní docházky, zapojení rodiče do domácí přípravy, Covid-19
Klíčová slova v angličtině
home preparation, beginning of school attendance, parental involvement pupil´s home preparation, Covid-19
Rozsah průvodní práce
75 s. (116 612)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou domácí přípravy dítěte na počátku školní docházky. Cílem diplomové práce je odhalit a popsat, jak probíhá domácí příprava dítěte na počátku školní docházky, jaké strategie rodiče volí při zvládání domácí přípravy dětmi prvních a druhých tříd základní školy. Empirická část má charakter kvalitativního designu výzkumu.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the issue of child´s home preparation at the beginning of school attendance. The aim of the diploma thesis is to reveal and describe how the child's home preparation takes place at the beginning of school attendance, what strategies parents choose when managing home preparation by children in the first and second grades of primary school. The empirical part has the character of qualitative research design.
Klíčová slova
domácí příprava žáka, počátek školní docházky, zapojení rodiče do domácí přípravy, Covid-19
Klíčová slova v angličtině
home preparation, beginning of school attendance, parental involvement pupil´s home preparation, Covid-19
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se zahájení školní docházky dítěte.
Vymezení teoretických východisek o domácí přípravě dítěte.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím rozhovorů s rodiči a dětmi.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumů.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se zahájení školní docházky dítěte.
Vymezení teoretických východisek o domácí přípravě dítěte.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím rozhovorů s rodiči a dětmi.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumů.
Seznam doporučené literatury
Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha: Grada.
Pospíšilová, R. (2011). Role rodičů v domácí přípravě do školy. Studia paedagogica, 16(2), 171–182.
Powers, J. (2016). Parent engagement in early learning: strategies for working with families. St. Paul: Redleaf Press.
Rokos, L., & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, 30(2), 122–155.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Franclová, M. (2013). Zahájení školní docházky. Praha: Grada.
Pospíšilová, R. (2011). Role rodičů v domácí přípravě do školy. Studia paedagogica, 16(2), 171–182.
Powers, J. (2016). Parent engagement in early learning: strategies for working with families. St. Paul: Redleaf Press.
Rokos, L., & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, 30(2), 122–155.
Šulová, L. (2014). Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Vedoucí práce dr. Petrů Puhrová hodnotila empirickou část zdařile se snahou o triangulaci metod a dodává, že práce sice neobnáší originální výsledky, ale je poměrně dobře zpracována. V příloze ale není k dispozici analýza dat. Oponentka práce doc. Majerčíková oceňuje náročnost při sběru dat u dětí. V rámci teoretických východisek nemá výhrady, pouze upozorňuje na drobné nedostatky. Upozorňuje na nevhodnou formulaci třetího dílčího cíle výzkumu. Po formální stránce shledává nedostatky v citaci APA. Vedoucí práce položila otázky týkající se participantů výzkumu. Dr. Matušů položila dotaz týkající se označení dělnické rodiny. Proběhla diskuze s komisí. Dr. Matušů doporučila adekvátnější výběr literatury k tématu. Oponentka práce položila dotaz týkající se analýzy dat. Dr. Navrátilová položila doplňující dotaz ohledně analýzy. Studentka nedokázala adekvátně odpovědět. Dr. Tirpáková poukázala na nevhodnost "kastování" ve výzkumu a důležitost objektivity a citlivosti výzkumníka. Dr. Gavora poukázal na zajímavá data, která by ale zasloužila preciznější interpretaci.