Diplomová práce se zabývá spoluprací rodiny a školy v perspektivách rodičů a učitelů, kterou je možné označit jako dobrou. Teoretická část přináší sumarizaci poznatků o spolupráci, jejím modelům, formám, očekáváním obou aktérů, ale také sporným aspektům a limitům, které do spolupráce vstupují. Praktická část obsahuje výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaké jsou představy rodičů a učitelů o dobré spolupráci. V rámci výzkumu byly použity kvalitativní výzkumné metody. Vyhodnocení dat probíhalo prostřednictvím otevřeného kódování datového materiálu získaného z interview a metody nedokončených vět. Výsledky ukazují, že za dobrou spoluprací rodiče a učitelé nespatřují pouze spokojené dítě jako samotný cíl, ale také výhody, které s sebou plnohodnotný vzájemný vztah přináší. Uvědomění si tohoto přínosu může mít znatelný vliv na zapojenost rodičů a aktivnost učitelů v rámci spolupráce.
Anotace v angličtině
This thesis explores cooperation between school and family from a perspective of teachers and parents which we can perceive as prosperous. In the theoretical part author addresses summary of findings regarding cooperation and its models, forms and expectations of both parties, nevertheless contradictory aspects and boundaries which are part of cooperation. The second part of thesis includes research with objective to discover what are the expectations of parents and teachers regarding prosperous cooperation. I am using qualitative methods in the research. Data are being evaluated via open coding during of interviews and incomplete sentences. Research findings are showing us that prosperous cooperation in the eyes of parents and teachers does not concern a satisfied child as a single objective moreover also benefits coming out of an appropriate mutual relationship. Awareness of these benefits may have significant impact on parents and teachers' involvement in prosperous cooperation.
Klíčová slova
Vztah rodiny a primární školy, způsoby spolupráce rodičů a učitelů prvního stupně, představa spolupráce pohledem rodičů a učitelů prvního stupně
Klíčová slova v angličtině
Relationship between family and primary school, means of cooperation between parents and primary school teachers, cooperation expectations in the perspective of families and primary school teachers
Rozsah průvodní práce
112 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá spoluprací rodiny a školy v perspektivách rodičů a učitelů, kterou je možné označit jako dobrou. Teoretická část přináší sumarizaci poznatků o spolupráci, jejím modelům, formám, očekáváním obou aktérů, ale také sporným aspektům a limitům, které do spolupráce vstupují. Praktická část obsahuje výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaké jsou představy rodičů a učitelů o dobré spolupráci. V rámci výzkumu byly použity kvalitativní výzkumné metody. Vyhodnocení dat probíhalo prostřednictvím otevřeného kódování datového materiálu získaného z interview a metody nedokončených vět. Výsledky ukazují, že za dobrou spoluprací rodiče a učitelé nespatřují pouze spokojené dítě jako samotný cíl, ale také výhody, které s sebou plnohodnotný vzájemný vztah přináší. Uvědomění si tohoto přínosu může mít znatelný vliv na zapojenost rodičů a aktivnost učitelů v rámci spolupráce.
Anotace v angličtině
This thesis explores cooperation between school and family from a perspective of teachers and parents which we can perceive as prosperous. In the theoretical part author addresses summary of findings regarding cooperation and its models, forms and expectations of both parties, nevertheless contradictory aspects and boundaries which are part of cooperation. The second part of thesis includes research with objective to discover what are the expectations of parents and teachers regarding prosperous cooperation. I am using qualitative methods in the research. Data are being evaluated via open coding during of interviews and incomplete sentences. Research findings are showing us that prosperous cooperation in the eyes of parents and teachers does not concern a satisfied child as a single objective moreover also benefits coming out of an appropriate mutual relationship. Awareness of these benefits may have significant impact on parents and teachers' involvement in prosperous cooperation.
Klíčová slova
Vztah rodiny a primární školy, způsoby spolupráce rodičů a učitelů prvního stupně, představa spolupráce pohledem rodičů a učitelů prvního stupně
Klíčová slova v angličtině
Relationship between family and primary school, means of cooperation between parents and primary school teachers, cooperation expectations in the perspective of families and primary school teachers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vztazích rodiny a školy, rodičů a učitelů v primárním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na pohled rodičů a učitelů na spolupráci školy a rodiny.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím metody nedokončených vět a interview s rodiči a učiteli 1.stupně základní školy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení do praxe primárního vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o vztazích rodiny a školy, rodičů a učitelů v primárním vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na pohled rodičů a učitelů na spolupráci školy a rodiny.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím metody nedokončených vět a interview s rodiči a učiteli 1.stupně základní školy.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků výzkumu a doporučení do praxe primárního vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
Epstein, L. J. (2011). School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools (2nd ed). Boulder: Westview Press.
Kuchařová, V., Barvíková, J., Höhne, S., Janurová, K., Nešporová, O., & Vidovićová, L. (2019). Česká rodina na počátku 21. století: životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha: SLON.
Pohnětalová, Y. (2015). Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus.
Sobotková, I. (2007). Psychologie rodiny (2. vyd). Praha: Portál.
Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvím stupní základní školy. Studia paedagogica, 14(1), 27-52.
Seznam doporučené literatury
Epstein, L. J. (2011). School, family, and community partnerships: preparing educators and improving schools (2nd ed). Boulder: Westview Press.
Kuchařová, V., Barvíková, J., Höhne, S., Janurová, K., Nešporová, O., & Vidovićová, L. (2019). Česká rodina na počátku 21. století: životní podmínky, vztahy a potřeby. Praha: SLON.
Pohnětalová, Y. (2015). Vztahy školy a rodiny: případové studie. Hradec Králové: Gaudeamus.
Sobotková, I. (2007). Psychologie rodiny (2. vyd). Praha: Portál.
Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvím stupní základní školy. Studia paedagogica, 14(1), 27-52.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce konstatuje, že teoretická část je zpracována poměrně dobře. Slabiny vidí ve využití literárních zdrojů, které jsou někdy spíše metodickými příručkami, a tak postrádají odbornost. V praktické části neshledává, vedoucí práce, závažná pochybení. Vyzdvihuje čtivost, která práci povyšuje nad rámec. Vedoucí práce hodnotí práci jako pokus nebo vhled do této problematiky s ambicí dále se rozvíjet a mít přesah i do praxe. Oponentka práce také hodnotí práci kladně. Teoretickou část hodnotí jako srozumitelnou s využitím vhodných zdrojů a sloužící jako rámec pro praktickou část. Praktická část neobsahuje závažná pochybení. Také uvádí pozitivně čtivost a přehlednost. Slabé stránky se objevují v povrchní interpretaci dat. Jako celek je práce hodnocena pozitivně. Studentka zvládla odpovědět na otázky vedoucího i oponenta.