Diplomová práce se zabývá interakčním stylem začínajících učitelů na 1. stupni základní školy. V teoretické části se zaměřuji na vymezení klíčových pojmů, které souvisí s výukovou komunikací a interakci. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak začínající učitelé popisují interakční styl a jak interakční styl učitele hodnotí žáci ve čtvrtých a pátých ročnících základních škol. Sběr dat probíhal metodou dotazníku QTI. Výzkumu se zúčastnilo celkem 120 respondentů - 6 začínajících učitelek a 114 žáků. Výsledky ukázaly rozdílné hodnoty mezi žáky a začínajícími učitelkami.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with the interaction style of novice teachers at the first level of primary school. In the theoretical part I focus on defining key concepts related to instructional communication and interaction. The aim of the research was to find out how novice teachers describe their interaction style and how the interaction style of the teacher is evaluated by students in the fourth and fifth years of primary school. Data collection was conducted using the QTI questionnaire method. A total of 120 respondents - 6 novice teachers and 114 students participated in the research. The results showed different values between pupils and novice teachers.
Klíčová slova
výuková komunikace, interakce, interakční styl učitele, začínající učitel
Diplomová práce se zabývá interakčním stylem začínajících učitelů na 1. stupni základní školy. V teoretické části se zaměřuji na vymezení klíčových pojmů, které souvisí s výukovou komunikací a interakci. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak začínající učitelé popisují interakční styl a jak interakční styl učitele hodnotí žáci ve čtvrtých a pátých ročnících základních škol. Sběr dat probíhal metodou dotazníku QTI. Výzkumu se zúčastnilo celkem 120 respondentů - 6 začínajících učitelek a 114 žáků. Výsledky ukázaly rozdílné hodnoty mezi žáky a začínajícími učitelkami.
Anotace v angličtině
This dissertation deals with the interaction style of novice teachers at the first level of primary school. In the theoretical part I focus on defining key concepts related to instructional communication and interaction. The aim of the research was to find out how novice teachers describe their interaction style and how the interaction style of the teacher is evaluated by students in the fourth and fifth years of primary school. Data collection was conducted using the QTI questionnaire method. A total of 120 respondents - 6 novice teachers and 114 students participated in the research. The results showed different values between pupils and novice teachers.
Klíčová slova
výuková komunikace, interakce, interakční styl učitele, začínající učitel
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o interakčním stylu učitele.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogické komunikace.
Stanovení výzkumného problému a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu za pomoci dvou výzkumných nástrojů.
Zpracování,vyhodnocení dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a vypracování doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o interakčním stylu učitele.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti pedagogické komunikace.
Stanovení výzkumného problému a výzkumných otázek.
Realizace kvantitativně orientovaného výzkumu za pomoci dvou výzkumných nástrojů.
Zpracování,vyhodnocení dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a vypracování doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Köverová, M. (2015). Percepcia interakčného štýlu učiteľa a subjektívna pohoda študentov. Psychologie a její kontexty, 6(1), 33-48.
Simonds, C., & Cooper, P. J. (2014). Communication for the classroom teacher. Harlow: Pearson Education.
Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Šeďová, K., Šalamounová Z., Švaříček R., Sedláček M., Majcík M., & Navrátilová J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.
Vašíčková, S. (2015). Správa z merania interakčného štýlu učiteľa. Výskum sprievodných aspektov vzdelávania. Bratislava: NÚCEM.
Seznam doporučené literatury
Köverová, M. (2015). Percepcia interakčného štýlu učiteľa a subjektívna pohoda študentov. Psychologie a její kontexty, 6(1), 33-48.
Simonds, C., & Cooper, P. J. (2014). Communication for the classroom teacher. Harlow: Pearson Education.
Sklenářová, N. (2013). Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Šeďová, K., Šalamounová Z., Švaříček R., Sedláček M., Majcík M., & Navrátilová J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Masarykova univerzita.
Vašíčková, S. (2015). Správa z merania interakčného štýlu učiteľa. Výskum sprievodných aspektov vzdelávania. Bratislava: NÚCEM.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou diplomovou práci. Hovořila samostatně a plynule.Vedoucí práce neskrývá zklamání z pojetí teoretické části, zejména ve využití bohatosti zdrojů. V praktické části jsou výsledky podány rozdrobeně, méně dostatečnou je také stylistická stránka. Vedoucí práce pozitivně hodnotí přístup studentky. Oponentka práce kritizuje formální stránku teoretické části a přílišné množství odrážek a citací, které nejsou vždy správně sepsány. V praktické části je stěžejním problémem, že hlavní cíl nekoresponduje s dílčími cíli. Také vyhodnocení výsledků a intepretace je nedostatečná. Studentka odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce neúplně a s nedostatky.