Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter, zaměřený na interakci učitele mateřské školy vedoucí k podpoře komunikace dětí za pomoci problémově orientované situace. Teoretická část práce se na úvod věnuje komunikaci a následně interakci učitele v návaznosti na problémově orientovanou situaci. Výzkumná část práce je založena na kvalitativně orientovaném výzkumu, prostřednictvím metody nestrukturovaného pozorování a polostrukturovaného interview.
Anotace v angličtině
This thesis is written with thereotic-empirical character and it is focused on the interaction between the preschool teacher and children during a problem-oriented situation, with the aim to support the child´s communication.
Firstly, the theoretical part of the thesis deals with the aspects of communication followed by a focus on the interaction of the teacher during the problem-oriented situation. Then, the research part is based on quality-oriented research using the method of unstructured observation and semi-structured interviews.
Klíčová slova
pedagogická komunikace, pedagogická interakce, sociální interakce, problémově orientované učení, problémově orientovaná situace
Klíčová slova v angličtině
pedagogical communication, pedagogical interaction, social interaction, problem-oriented learning, problem-oriented situation
Rozsah průvodní práce
72 s. (99 053 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce má teoreticko-empirický charakter, zaměřený na interakci učitele mateřské školy vedoucí k podpoře komunikace dětí za pomoci problémově orientované situace. Teoretická část práce se na úvod věnuje komunikaci a následně interakci učitele v návaznosti na problémově orientovanou situaci. Výzkumná část práce je založena na kvalitativně orientovaném výzkumu, prostřednictvím metody nestrukturovaného pozorování a polostrukturovaného interview.
Anotace v angličtině
This thesis is written with thereotic-empirical character and it is focused on the interaction between the preschool teacher and children during a problem-oriented situation, with the aim to support the child´s communication.
Firstly, the theoretical part of the thesis deals with the aspects of communication followed by a focus on the interaction of the teacher during the problem-oriented situation. Then, the research part is based on quality-oriented research using the method of unstructured observation and semi-structured interviews.
Klíčová slova
pedagogická komunikace, pedagogická interakce, sociální interakce, problémově orientované učení, problémově orientovaná situace
Klíčová slova v angličtině
pedagogical communication, pedagogical interaction, social interaction, problem-oriented learning, problem-oriented situation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o komunikaci učitelky s dětmi v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek a terminologie o interakcích učitelky mateřské školy v komunikaci s dětmi předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu a zpracování doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o komunikaci učitelky s dětmi v mateřské škole.
Vymezení teoretických východisek a terminologie o interakcích učitelky mateřské školy v komunikaci s dětmi předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím pozorování a interview s učitelkami mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace a shrnutí výsledků výzkumu a zpracování doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
Blatchford, P., Pellegrini, A. D., & Baines, E. (2016). The child at school: interactions with peers and teachers. London: Routledge.
Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie. Praha: Grada.
Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada.
Simonds, C., & Cooper, P. J. (2014). Communication for the classroom teacher. Harlow: Pearson.
Šulová, L. (2019). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Univerzita Karlova.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Výrost, J., Slaměník, I., & Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Blatchford, P., Pellegrini, A. D., & Baines, E. (2016). The child at school: interactions with peers and teachers. London: Routledge.
Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie. Praha: Grada.
Holeček, V. (2014). Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada.
Simonds, C., & Cooper, P. J. (2014). Communication for the classroom teacher. Harlow: Pearson.
Šulová, L. (2019). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Univerzita Karlova.
Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
Výrost, J., Slaměník, I., & Sollárová, E. (2019). Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka kultivovaně prezentovala svoji práci. Vedoucí oceňovala postup při psaní diplomové práce. Vytýkala, že interpretace dat mohla být hlubší. Oponent oceňoval práci s aktuální i zahraniční zdroje. Kritizoval výzkumné otázky, které jsou neobratně stanovené. Výsledná zjištění v některých případech nejsou adekvátně interpretována. Studentka otázky vedoucího, oponenta i komise zodpovídala adekvátně.