Diplomová práce má teoreticko-výzkumný charakter. Cílem diplomové práce je zjistit, jaké je zastoupení genderové tematiky v knihách pro děti předškolního věku. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů spojených s genderem, a také se zabývá dětskou literaturou a gender tematikou v knihách pro děti předškolního věku. Výzkumná část představuje kvalitativní design výzkumu, jenž byl realizován prostřednictvím obsahové analýzy knih a nestrukturovaných rozhovorů s dětmi. Výzkumná zjištění ukazují, jaké oblasti gender tematiky se objevují v knihách pro děti předškolního věku, ale také zobrazují názory dětí na neshody pohlavní identity s genderovou identitou. V závěru práce jsou zpracovány výsledky výzkumu a doporučení pro praxi.
Annotation in English
This dissertation thesis has a theoretical-empirical approach. The aim of the dissertation thesis is to find out what is the representation of gender issues in books for preschool children. The theoretical part focuses on defining basic concepts related to gender, as well as on children's literature and gender issues in books for preschool children. The empirical section demonstrates qualitative design research which was conducted through content analysis of books and unstructured interviews with children. The results of the research show which areas of gender issues appear in books for preschool children, but also show children's views on gender and sexual identity mismatches. At the end of the work, the research findings and recommendations for practice are processed.
Keywords
gender, genderová identita, pohlavní identita, genderové stereotypy, literatura
pro děti
Keywords in English
gender, gender identity, sexual identity, gender stereotypes, literature for
preschool children
Length of the covering note
124 s. (239 280)
Language
CZ
Annotation
Diplomová práce má teoreticko-výzkumný charakter. Cílem diplomové práce je zjistit, jaké je zastoupení genderové tematiky v knihách pro děti předškolního věku. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů spojených s genderem, a také se zabývá dětskou literaturou a gender tematikou v knihách pro děti předškolního věku. Výzkumná část představuje kvalitativní design výzkumu, jenž byl realizován prostřednictvím obsahové analýzy knih a nestrukturovaných rozhovorů s dětmi. Výzkumná zjištění ukazují, jaké oblasti gender tematiky se objevují v knihách pro děti předškolního věku, ale také zobrazují názory dětí na neshody pohlavní identity s genderovou identitou. V závěru práce jsou zpracovány výsledky výzkumu a doporučení pro praxi.
Annotation in English
This dissertation thesis has a theoretical-empirical approach. The aim of the dissertation thesis is to find out what is the representation of gender issues in books for preschool children. The theoretical part focuses on defining basic concepts related to gender, as well as on children's literature and gender issues in books for preschool children. The empirical section demonstrates qualitative design research which was conducted through content analysis of books and unstructured interviews with children. The results of the research show which areas of gender issues appear in books for preschool children, but also show children's views on gender and sexual identity mismatches. At the end of the work, the research findings and recommendations for practice are processed.
Keywords
gender, genderová identita, pohlavní identita, genderové stereotypy, literatura
pro děti
Keywords in English
gender, gender identity, sexual identity, gender stereotypes, literature for
preschool children
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se genderu a pohlaví.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na analýzu knih pro děti předškolního věku. Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy textů knih pro děti předškolního věku a realizace rozhovorů s dětmi.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se genderu a pohlaví.
Vymezení terminologie a teoretických východisek zaměřených na analýzu knih pro děti předškolního věku. Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného problému a cílů výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím obsahové analýzy textů knih pro děti předškolního věku a realizace rozhovorů s dětmi.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Recommended resources
Meland, A. T. (2020). Challenging gender stereotypes through a transformation of a fairy tale. European Early Childhood Education Research Journal, 28(6), 911-922.
Myers, D. G. (2016). Sociální psychologie. Brno: Edika.
Smetáčková, I. (2016). Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Ullah, H., Ali, J., & Naz, A. (2014). Gender representation in children's books: A critical review of empirical studies. World Applied Sciences Journal, 29 (1), 134-141.
Výrost, J., Slaměník, I., & Sollárová, E. (Eds.). (2019). Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada.
Varga-Dobai, K. (2013). Gender issues in multicultural children´s literature-black and third-world feminist critiques of appropriatin, essentialism, and us other binary oppositions. Multicultural Perspectives, 15 (3), 141-174.
Recommended resources
Meland, A. T. (2020). Challenging gender stereotypes through a transformation of a fairy tale. European Early Childhood Education Research Journal, 28(6), 911-922.
Myers, D. G. (2016). Sociální psychologie. Brno: Edika.
Smetáčková, I. (2016). Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
Ullah, H., Ali, J., & Naz, A. (2014). Gender representation in children's books: A critical review of empirical studies. World Applied Sciences Journal, 29 (1), 134-141.
Výrost, J., Slaměník, I., & Sollárová, E. (Eds.). (2019). Sociální psychologie: teorie, metody, aplikace. Praha: Grada.
Varga-Dobai, K. (2013). Gender issues in multicultural children´s literature-black and third-world feminist critiques of appropriatin, essentialism, and us other binary oppositions. Multicultural Perspectives, 15 (3), 141-174.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
illustrations, schemes, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka prezentovala svoji práci. Vedoucí i oponent hodnotili aktuálnost tématu a velmi zajímavé teoretické zpracovaní. Je hodnoceno využití cizojazyčných zdrojů. Praktická část má nadprůměrný rozsah, což může být dle oponenta na závadu, kdy zpracování výsledků působí neuspořádaně. Studentka zodpovídala otázky vedoucího, oponenta a komise adekvátně.