Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Zaměřuje se na morální usuzování dětí předškolního věku. Stručně objasňuje morální vývoj dítěte a stádia morálního vývoje dle různých autorů v pedagogickém kontextu. Cílem práce je analyzovat stádia morálního usuzování dětí předškolního věku dle Kohlberga. Teoretická část obsahuje sumarizaci poznatků o morálním usuzování dítěte. Pojednává o determinantech morálního usuzování a o koncepcích, které na toto téma vznikly. Převážně poté o Kohlbergově teorii morálního vývoje. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum, ve kterém jsou zpracovány rozhovory s dětmi předškolního věku nad morálními dilematy a polostrukturované rozhovory s učitelkami mateřských škol. Závěr práce obsahuje doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The diploma thesis consists of a theoretical and a practical part. It focuses on the moral reasoning of preschool children. It briefly clarifies the moral development of the child and the stages of moral development according to various authors in a pedagogical context. The aim of the thesis is to analyze the stages of moral development of preschool children according to Kohlberg. The theoretical part contains a summary of knowledge about the moral reasoning of the child. It deals with the determinants of moral reasoning and the concepts that have emerged on this topic, mostly after Kohlberg's theory of moral development. The practical part is focuses on qualitative research, in which interviews witch preschool children over moral dilemmas and semi-structured interviews with kindergarten teachers are processed. The conclusion contains recommendations for practice in kindergarten.
Klíčová slova
Morální usuzování, morální dilema, morální hodnoty, prekonvenční morálka, normy chování
Klíčová slova v angličtině
Moral reasoning, moral dilemma, moral values, preconventional morality, norms of behavior
Rozsah průvodní práce
65 s. (98 272 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. Zaměřuje se na morální usuzování dětí předškolního věku. Stručně objasňuje morální vývoj dítěte a stádia morálního vývoje dle různých autorů v pedagogickém kontextu. Cílem práce je analyzovat stádia morálního usuzování dětí předškolního věku dle Kohlberga. Teoretická část obsahuje sumarizaci poznatků o morálním usuzování dítěte. Pojednává o determinantech morálního usuzování a o koncepcích, které na toto téma vznikly. Převážně poté o Kohlbergově teorii morálního vývoje. Praktická část je zaměřena na kvalitativní výzkum, ve kterém jsou zpracovány rozhovory s dětmi předškolního věku nad morálními dilematy a polostrukturované rozhovory s učitelkami mateřských škol. Závěr práce obsahuje doporučení pro praxi v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The diploma thesis consists of a theoretical and a practical part. It focuses on the moral reasoning of preschool children. It briefly clarifies the moral development of the child and the stages of moral development according to various authors in a pedagogical context. The aim of the thesis is to analyze the stages of moral development of preschool children according to Kohlberg. The theoretical part contains a summary of knowledge about the moral reasoning of the child. It deals with the determinants of moral reasoning and the concepts that have emerged on this topic, mostly after Kohlberg's theory of moral development. The practical part is focuses on qualitative research, in which interviews witch preschool children over moral dilemmas and semi-structured interviews with kindergarten teachers are processed. The conclusion contains recommendations for practice in kindergarten.
Klíčová slova
Morální usuzování, morální dilema, morální hodnoty, prekonvenční morálka, normy chování
Klíčová slova v angličtině
Moral reasoning, moral dilemma, moral values, preconventional morality, norms of behavior
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice morálního vývoje dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o etapizaci morálního usuzování dětí.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím adaptace nástroje morálních dilemat podle L. Kohlberga a interview s učitelkami.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o problematice morálního vývoje dětí předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek o etapizaci morálního usuzování dětí.
Příprava metodologie výzkumu, stanovení cílů výzkumu a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím adaptace nástroje morálních dilemat podle L. Kohlberga a interview s učitelkami.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Carmichael, C. L., Schwartz, A. M., Coyle, M.A., & Goldberg, M.H. (2019). A Classroom Activity for Teaching Kohlberg´s Theory of Moral Development. Teaching of Psychology, 46(1), 80-86.
Chugaeva, I., & Korotaeva, E. (2019). Socio-Moral Development of Preschool Children: Aspects of Theory and Practice. Behavioral Sciences, 9(12), 1-8.
Svobodová, E. (2012). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Zizek, B., & Garz, D. (2015). Reconstructing Moral Development - Kohlberg Meets Oevermann. In B. Zizek, D. Garz, & E. Nowak, Kohlberg Revisited (pp. 91-110). Rotterdam: SensePublishers.
Seznam doporučené literatury
Carmichael, C. L., Schwartz, A. M., Coyle, M.A., & Goldberg, M.H. (2019). A Classroom Activity for Teaching Kohlberg´s Theory of Moral Development. Teaching of Psychology, 46(1), 80-86.
Chugaeva, I., & Korotaeva, E. (2019). Socio-Moral Development of Preschool Children: Aspects of Theory and Practice. Behavioral Sciences, 9(12), 1-8.
Svobodová, E. (2012). Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Zizek, B., & Garz, D. (2015). Reconstructing Moral Development - Kohlberg Meets Oevermann. In B. Zizek, D. Garz, & E. Nowak, Kohlberg Revisited (pp. 91-110). Rotterdam: SensePublishers.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svoji práci. Vedoucí práce ocenil teoretickou část i nástroj využitý v empirické části. Oponent oceňuje téma a smysluplnou strukturu pojednání, kritizuje však výběr pojmů, netransparentnost výzkumu a nedbalou stylistiku, což snižuje kvalitu práce. Studentka však prezentovala svoji práci kvalitně a otázky zodpovídala adekvátně.