Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru a zabývá se možnostmi rozvoje čtenářské pregramotnosti dítěte předškolního věku prostřednictvím hudebních činností. Cílem teoretické části je sumarizovat teoretické poznatky o hudebních činnostech, jejich využití v prostředí mateřské školy a potenciálu při rozvoji čtenářské pregramotnosti dětí. Cílem praktické části je vytvořit sadu hudebních aktivit pro děti předškolního věku zaměřenou na podporu rozvoje čtenářské pregramotnosti. Závěrečná část práce je věnována realizaci sady aktivit a její evaluaci. Na základě výsledné evaluace bylo zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's diploma thesis has a theoretical-applicational character and deals with possibilities of developing reading pre-literacy of preschool children through musical activities. The goal of theoretical part is to summarize theoretical knowledge about musical activities, their use in the environment of kindergarten and their potential in developing reading pre-literacy. The goal of practical part is to create a set of musical activities for preschool children focused on supporting the development of reading pre-literacy. The final part is devoted to implementation of the aforementioned set and its evaluation. On the basis of the final evaluation recommendations for practical use at the kindergarten were made.
Klíčová slova
hudební činnost, čtenářská pregramotnost, fonematické uvědomování
Bakalářská práce je teoreticko-aplikačního charakteru a zabývá se možnostmi rozvoje čtenářské pregramotnosti dítěte předškolního věku prostřednictvím hudebních činností. Cílem teoretické části je sumarizovat teoretické poznatky o hudebních činnostech, jejich využití v prostředí mateřské školy a potenciálu při rozvoji čtenářské pregramotnosti dětí. Cílem praktické části je vytvořit sadu hudebních aktivit pro děti předškolního věku zaměřenou na podporu rozvoje čtenářské pregramotnosti. Závěrečná část práce je věnována realizaci sady aktivit a její evaluaci. Na základě výsledné evaluace bylo zpracováno doporučení pro praxi mateřských škol.
Anotace v angličtině
The bachelor's diploma thesis has a theoretical-applicational character and deals with possibilities of developing reading pre-literacy of preschool children through musical activities. The goal of theoretical part is to summarize theoretical knowledge about musical activities, their use in the environment of kindergarten and their potential in developing reading pre-literacy. The goal of practical part is to create a set of musical activities for preschool children focused on supporting the development of reading pre-literacy. The final part is devoted to implementation of the aforementioned set and its evaluation. On the basis of the final evaluation recommendations for practical use at the kindergarten were made.
Klíčová slova
hudební činnost, čtenářská pregramotnost, fonematické uvědomování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudebních činnostech pro děti předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na podporu čtenářské pregramotnosti prostřednictvím hudebních činností.
Příprava sady hudebních aktivit podporujících rozvoj čtenářské pregramotnosti dětí předškolního věku.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o hudebních činnostech pro děti předškolního věku.
Vymezení teoretických východisek zaměřených na podporu čtenářské pregramotnosti prostřednictvím hudebních činností.
Příprava sady hudebních aktivit podporujících rozvoj čtenářské pregramotnosti dětí předškolního věku.
Realizace a ověření sady aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace sady aktivit a zpracování doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Campbell, P. S., & Scott-Kassner, C. (2014). Music in childhood: From Preschool through the Elementary Grades. Fourth Edition. Boston: Schirmer.
Doležalová, J. (2014). Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: Gaudeamus.
Kmentová, M. (2015). Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Lišková, M. (2012). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Seznam doporučené literatury
Campbell, P. S., & Scott-Kassner, C. (2014). Music in childhood: From Preschool through the Elementary Grades. Fourth Edition. Boston: Schirmer.
Doležalová, J. (2014). Čtenářská gramotnost (Práce s textovými informacemi napříč kurikulem). Hradec Králové: Gaudeamus.
Kmentová, M. (2015). Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Lišková, M. (2012). Hudební činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Tomášková, I. (2015). Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně a plynule. Vedoucí práce oceňuje zejména zpracování kapitoly č. 3 a celkovou koncepci práce. Vyzdvihuje práci se zahraničními zdroji a v praktické části hodnotí pozitivně zejména kvalitu před kvantitou. Vedoucí práce vyzdvihuje pečlivě zpracovanou evaluaci a přístup studentky v průběhu zpracování práce. Také spolupráce byla vynikající a pečlivost studentky. Práci považuje za nadstandardní. Oponentka práce považuje práci za přínosnou z hlediska teoretické i praktické. Pozitivně také hodnotí práci s literárními zdroji a členění práce i stanovení teoretických východisek pro praktickou část. V praktické části neshledává oponent žádné problémy a hodnotí kladně stanovení cílů i jejich naplnění a evaluaci. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka adekvátně. V diskuzi se zkoušejícími byla studentka upozorněna na didaktické kategorie, které byly stanoveny nepřesně.