Bakalářská práce má aplikační charakter se zaměřením na aktérství dítěte jako předpoklad badatelsky orientovaného vzdělávání v prostředí mateřské školy. Cílem teoretické části bakalářské práce je sumarizace poznatků konceptu badatelsky orientovaného vzdělávání s didaktickými aplikacemi podporujícími bádání dítěte jako aktéra v předškolním vzdělávání. V praktické části je zpracována sada aktivit, která byla realizována ve vybrané mateřské škole. Závěrečná část práce je věnována evaluaci na jejímž základě je zpracováno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis has an application character with a focus on the child's agency as a prerequisite for inquiry-based education in kindergarten environment. The aim of the theoretical part of the bachelor thesis is to summarize the knowledge of the concept of inquiry-based education with didactic applications supporting the research of the child as an actor in preschool education. In the practical part, a set of activities that were implemented in the selected kindergarten is processed. The final part of the thesis is devoted to evaluation, on the basis of which recommendations for practice are prepared.
Bakalářská práce má aplikační charakter se zaměřením na aktérství dítěte jako předpoklad badatelsky orientovaného vzdělávání v prostředí mateřské školy. Cílem teoretické části bakalářské práce je sumarizace poznatků konceptu badatelsky orientovaného vzdělávání s didaktickými aplikacemi podporujícími bádání dítěte jako aktéra v předškolním vzdělávání. V praktické části je zpracována sada aktivit, která byla realizována ve vybrané mateřské škole. Závěrečná část práce je věnována evaluaci na jejímž základě je zpracováno doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis has an application character with a focus on the child's agency as a prerequisite for inquiry-based education in kindergarten environment. The aim of the theoretical part of the bachelor thesis is to summarize the knowledge of the concept of inquiry-based education with didactic applications supporting the research of the child as an actor in preschool education. In the practical part, a set of activities that were implemented in the selected kindergarten is processed. The final part of the thesis is devoted to evaluation, on the basis of which recommendations for practice are prepared.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o konceptu aktérství v badatelsky orientovaném vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o didaktických aplikacích badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Zpracování souboru badatelských aktivit k rozvoji koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání.
Realizace a ověření souboru aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace badatelských aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o konceptu aktérství v badatelsky orientovaném vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek o didaktických aplikacích badatelsky orientovaného vzdělávání v podmínkách mateřských škol.
Zpracování souboru badatelských aktivit k rozvoji koncepce badatelsky orientovaného vzdělávání.
Realizace a ověření souboru aktivit ve vybrané mateřské škole.
Evaluace badatelských aktivit a doporučení pro praxi mateřských škol.
Seznam doporučené literatury
Cutting, R., & Kelly O. (2014). Creative Teaching in Primary Science. SAGE Publications Ltd.
Dostál, J. (2010). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Kireš, M., Ješková, Z., Ganajová, M., & Kimáková, K. (2016). Bádateľské aktivity v prírodovednom vzdelávaní (2.vyd.). Bratislava: Štátny pedagogický ústav.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Nakladatelství UTB.
Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Cutting, R., & Kelly O. (2014). Creative Teaching in Primary Science. SAGE Publications Ltd.
Dostál, J. (2010). Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna.
Jančaříková, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe.
Kireš, M., Ješková, Z., Ganajová, M., & Kimáková, K. (2016). Bádateľské aktivity v prírodovednom vzdelávaní (2.vyd.). Bratislava: Štátny pedagogický ústav.
Majerčíková, J., Wiegerová, A., Gavora, P., & Navrátilová, H. (2020). Vzdělávání založené na bádání dětí v podmínkách mateřských škol: badatelsky orientované vzdělávání pro děti generace Alfa. Zlín: Nakladatelství UTB.
Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila samostatně, avšak nejistě a rozpačitě. Vedoucí práce vytýká spolupráci se studentkou, která probíhala na poslední chvíli. V teoretické části nebylo využito všech relevantních zdrojů a má kompilátní podobu. V praktické části nerozumí vedoucí práce některým stanoveným tématům. Vyzdvihuje však specifikované badatelské aktivity, které studentka uváděla a charakterizovala. Oponentka práce se s hodnocením vedoucí práce shoduje. V teoretické části komentuje nekorespondování obsahu kapitol s jejich názvy. V praktické části oceňuje propojení badatelství a aktérství. Absentuje jednotná linka a lepší srozumitelnost. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka s nedostatky. V diskuzi se zkoušejícími se orientovala obtížně.