Bakalářská práce se zabývá analýzou využití Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování v předškolním vzdělávání. Tato metoda je využívána v rámci široké cílové skupiny, zahrnuje snad všechny věkové kategorie a cílí na individuální potřeby jedinců. Metoda se soustředí na podporu individuálního potenciálu dětí a na jejich maximální rozvoj. Teoretická část práce je zaměřena na sumarizování poznatků o metodě v souvislosti se specifiky kognitivního vývoje dětí předškolního věku. Praktická část se zabývá kvalitativně orientovaným výzkumem realizovaným prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol. V závěru bakalářské práce jsou shrnuty výsledky analýzy využití Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování v předškolním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the analysis of the use of Feuerstein's method of instrumental enrichment in preschool education. This method is used within a wide target group, it includes perhaps all age categories and goals for the individual needs of individuals. The method focuses on supporting the individual potential of children and their maximum development. The theoretical part of the work is focused on summarizing knowledge about the method in connection with the specifics of cognitive development of preschool children. The practical part deals with qualitatively oriented research carried out through interviews with kindergarten teachers.The conclusion of this bachelor thesis summarizes the results of the analysis of the use of Feuerstein's method of instrumental enrichment in preschool education.
Bakalářská práce se zabývá analýzou využití Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování v předškolním vzdělávání. Tato metoda je využívána v rámci široké cílové skupiny, zahrnuje snad všechny věkové kategorie a cílí na individuální potřeby jedinců. Metoda se soustředí na podporu individuálního potenciálu dětí a na jejich maximální rozvoj. Teoretická část práce je zaměřena na sumarizování poznatků o metodě v souvislosti se specifiky kognitivního vývoje dětí předškolního věku. Praktická část se zabývá kvalitativně orientovaným výzkumem realizovaným prostřednictvím interview s učitelkami mateřských škol. V závěru bakalářské práce jsou shrnuty výsledky analýzy využití Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování v předškolním vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the analysis of the use of Feuerstein's method of instrumental enrichment in preschool education. This method is used within a wide target group, it includes perhaps all age categories and goals for the individual needs of individuals. The method focuses on supporting the individual potential of children and their maximum development. The theoretical part of the work is focused on summarizing knowledge about the method in connection with the specifics of cognitive development of preschool children. The practical part deals with qualitatively oriented research carried out through interviews with kindergarten teachers.The conclusion of this bachelor thesis summarizes the results of the analysis of the use of Feuerstein's method of instrumental enrichment in preschool education.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využití Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se stimulace a rozvoje intelektových schopností dítěte předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o využití Feuersteinovy metody instrumentálního obohacování v předškolním vzdělávání.
Vymezení teoretických východisek týkajících se stimulace a rozvoje intelektových schopností dítěte předškolního věku.
Příprava metodiky empirické části, stanovení výzkumného cíle a výzkumných otázek.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu prostřednictvím interview s učiteli mateřských škol.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a formulace závěrů výzkumu.
Seznam doporučené literatury
Feuerstein, R., Feuerstein, R. S., Falik, L., & Rand, Y. (2019). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Praha: Karolinum.
Feuerstein, R., Falik, L. H., Feuerstein, R. S., & Bohács, K. (2017). Myslet nahlas-mluvit nahlas: Přístup k rozvoji řeči. Praha: Portál.
Feuerstein, R., Feuerstein, R.S., & Falk, L. (2010). Beyond Smarter: Mediated Learning a the Brain´s Capacity of the Change. New York: Teacher´s College Press.
Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie. Praha: Grada.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: Wolters Kluwer.
Seznam doporučené literatury
Feuerstein, R., Feuerstein, R. S., Falik, L., & Rand, Y. (2019). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Praha: Karolinum.
Feuerstein, R., Falik, L. H., Feuerstein, R. S., & Bohács, K. (2017). Myslet nahlas-mluvit nahlas: Přístup k rozvoji řeči. Praha: Portál.
Feuerstein, R., Feuerstein, R.S., & Falk, L. (2010). Beyond Smarter: Mediated Learning a the Brain´s Capacity of the Change. New York: Teacher´s College Press.
Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie. Praha: Grada.
Syslová, Z., Borkovcová, I., & Průcha, J. (2014). Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Praha: Wolters Kluwer.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou bakalářskou práci. Hovořila poměrně samostatně a plynule. Vedoucí práce konstatuje, že teoretická část je dostatečným rámcem a východiskem pro praktickou část, i když se objevují kompilátní prvky. V praktické části se objevují nedostatky v různých oblastech, avšak stanovené cíle byly naplněny a dosaženy. Pozornost zasloužila také oblast stylistická. Oponentka práce hodnotí téma práce jako ambiciozní s potenciálem, který však nebyl využitý. Teoretické části chybí přehlednost a struktura. V praktické části se také objevují nedostatky, i když nejsou zásadní. Zejména vyhodnocování dat a závěrečná diskuze by zasloužila větší snahu a hlubší propracování. Na otázky vedoucího i oponenta odpovídala studentka s nedostatky a nepřesně.