- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
1. Teoretická část: Porovnání vizuálních efektů ve filmech Jurský park a Jurský svět
2. Praktická část: Významná triková spolupráce na bakalářském filmu, nebo VFX na souboru audiovizuálních děl, nebo samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty.
Hlavní téma v angličtině
The Comparison of Visual Effects in Films Jurassic Park and Jurassic World
Název dle studenta
Porovnání vizuálních efektů ve filmech Jurský park a Jurský svět
Název dle studenta v angličtině
The Comparison of Visual Effects in Films Jurassic Park and Jurassic World
Cílem této bakalářské práce je porovnání filmů Jurský park a Jurský svět z hlediska filmových triků, jejich kvality v závislosti na vývoji technologií a přístupu jednotlivých tvůrců k nim. Práce se věnuje komparaci několika scén z obou filmů, kde zkoumá, které techniky byly v jednotlivých filmech použity a jak dobře fungovaly pro zobrazení realisticky vypadajících modelů dinosaurů.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to compare the movies Jurassic Park and Jurassic World in terms of special effects, their quality in relation to the development of technology and the approach of each filmmaker to them. The thesis compares several scenes from both films, examining which techniques were used in each film and how well they worked to portray realistic looking dinosaur models.
Klíčová slova
Jurský park, Jurský svět, Vizuální efekty, Speciální efekty, Steven Spielberg, Colin Trevorrow, VFX, CGI
Klíčová slova v angličtině
Jurassic Park, Jurassic World, Visual effects, Special effects, Steven Spielberg, Colin Trevorrow, VFX, CGI
Rozsah průvodní práce
43 s. (48 990 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je porovnání filmů Jurský park a Jurský svět z hlediska filmových triků, jejich kvality v závislosti na vývoji technologií a přístupu jednotlivých tvůrců k nim. Práce se věnuje komparaci několika scén z obou filmů, kde zkoumá, které techniky byly v jednotlivých filmech použity a jak dobře fungovaly pro zobrazení realisticky vypadajících modelů dinosaurů.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to compare the movies Jurassic Park and Jurassic World in terms of special effects, their quality in relation to the development of technology and the approach of each filmmaker to them. The thesis compares several scenes from both films, examining which techniques were used in each film and how well they worked to portray realistic looking dinosaur models.
Klíčová slova
Jurský park, Jurský svět, Vizuální efekty, Speciální efekty, Steven Spielberg, Colin Trevorrow, VFX, CGI
Klíčová slova v angličtině
Jurassic Park, Jurassic World, Visual effects, Special effects, Steven Spielberg, Colin Trevorrow, VFX, CGI
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Významná triková spolupráce na bakalářském filmu (nezbytná délka závislá na náročnosti technologie po konzultaci a schválení Výrobní komisí AAV).
2) VFX na souboru audiovizuálních děl, oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí AAV, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, v minimální délce 4 minuty.
3) Samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) VFX breakdown ("making-of", "behind-the-scenes") k předloženému audiovizuálnímu dílu. (var. 1, 2, 3).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Storyboard, případně animatik (var. 1, 2, 3).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická část:
Rozsah práce: minimálně 15 normostran textu bez započítání obsahu, rejstříku a obrazových příloh.
Formální podoba: Jednotná formální úprava teoretické části práce, její uložení a zpřístupnění se řídí aktuální verzí příslušné směrnice rektora. Student odevzdává 1 ks fyzické (tištěné) práce v pevné vazbě. Tištěná verze práce obsahuje originální "Zadání DP/BP" včetně příslušných podpisů a studentem podepsané Prohlášení o původnosti práce. Práce v elektronické podobě obsahuje nascanované "Zadání DP/BP" se všemi formálními náležitostmi a také nepodepsané Prohlášení studenta o původnosti práce. Plný text elektronické verze ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) student odevzdá nahráním do IS/STAG a do příslušné složky na NAS-AAV (viz níže).
Pokyny k vypracování: prostudujte a analyzujte dostupné materiály z profesního hlediska a formulujte závěry a získané vědomosti do podoby akademického/odborného textu.
2. Praktická část:
Přípustné varianty praktické části:
1) Významná triková spolupráce na bakalářském filmu (nezbytná délka závislá na náročnosti technologie po konzultaci a schválení Výrobní komisí AAV).
2) VFX na souboru audiovizuálních děl, oficiálně schváleného před odevzdáním Výrobní komisí AAV, ve výstupní kvalitě uvedené ve Výrobní knize AAV, v minimální délce 4 minuty.
3) Samostatné audiovizuální dílo založené na využití VFX v délce odpovídající námětu a náročnosti technologie, v minimální délce 3 minuty. Varianta musí být schválena před odevzdáním Výrobní komisí ateliéru Audiovizuální tvorba.
Další požadované materiály praktické části:
a) VFX breakdown ("making-of", "behind-the-scenes") k předloženému audiovizuálnímu dílu. (var. 1, 2, 3).
b) Písemná explikace z pohledu dané specializace. Minimální rozsah 2 normostrany (var. 1, 2, 3).
c) Anotace (var. 1, 2, 3).
d) Storyboard, případně animatik (var. 1, 2, 3).
e) Štábová listina (var. 1, 2).
V případě, že je dílo autorským počinem nebo není součástí praktické části SZZ studenta Produkce, je nutné dodržet doložení požadovaných materiálu a-h dle zadání specializace Produkce. Tato data odevzdává za projekt vždy jeden člověk. Nezbytná je konzultace s vedením AAV.
Všechny odevzdávané materiály musí splňovat vnitřní technické normy dle Výrobní knihy AAV pro odevzdávání prací a musí být řádně popsány (jméno, název, logo fakulty, formát, rozlišení). Součástí závěrečné práce je vytištěný a podepsaný formulář "Údaje o bakalářské práci studenta".
Uložení na NAS:
Ve složce na NAS-AAV, označené "Bakalářská / Magisterská práce" uložte:
1. Teoretickou práci ve formátu PDF/A a případné přílohy (zkomprimované do jednoho zip souboru) dle specifikací výše.
2. Vytvořte podsložku Praktická práce, která bude obsahovat materiály částí a- h. Řádně nazvaný film/absolventské dílo odevzdávejte ve formátech splňujících vnitřní technické normy AAV pro odevzdávání prací.
3. Vytvořte podsložku s názvem Katalog, která bude obsahovat "Podklady pro katalog FMK UTB ve Zlíně": 10 kusů obrazové dokumentace praktické části závěrečné práce pro využití v publikacích FMK. Formát pro bitmapové podklady: JPEG, barevný prostor RGB, rozlišení 300 dpi, 250 mm delší strana. Formáty pro vektory: AI, EPS, PDF. Loga a texty v křivkách. V samostatném textovém souboru uveďte jméno a příjmení, login do portálu UTB, obor (ateliér), typ práce, přesný název práce v češtině i v angličtině, rok obhajoby, osobní e-mail, osobní web, telefon. Přiložte svou osobní fotografii v tiskovém rozlišení.
Seznam doporučené literatury
DINUR, Eran, 2017. The filmmaker’s guide to visual effects : the art and techniques of VFX for directors, producers, editors, and cinematographers. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-1-315-66579-5.
MCCLEAN, Shilo T., 2007. Digital storytelling : the narrative power of visual effects in film. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. ISBN 978-0-262-13465-1.
Viewpaint: ILM’s secret weapon on Jurassic Park, 2018. vfxblog – Visual effects and animation journalist Ian Failes [online]. [cit. 28.10.2021]. Dostupné z: https://vfxblog.com/viewpaint/
DINUR, Eran, 2017. The filmmaker’s guide to visual effects : the art and techniques of VFX for directors, producers, editors, and cinematographers. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-1-315-66579-5.
MCCLEAN, Shilo T., 2007. Digital storytelling : the narrative power of visual effects in film. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. ISBN 978-0-262-13465-1.
Viewpaint: ILM’s secret weapon on Jurassic Park, 2018. vfxblog – Visual effects and animation journalist Ian Failes [online]. [cit. 28.10.2021]. Dostupné z: https://vfxblog.com/viewpaint/
Teoretická část: Porovnání filmových efektů ve filmu Jurský park a Jurský svět
15:42 doc. Nemeškal zahajuje obhajobu. Studentka stručně obhajuje svou práci, Vysvětluje základní principy práce a důvod samotného výběru tématu. studentka řeší problematiku, jak efekty v obou filmech vnímají diváci a proč? Podrobněji následně studentka rozebírá a porovnává využité technologie, které byly v obou snímcích použity. Na závěr studentka popisuje princip, jak tyto filmy ovlivnily budoucí trikové filmy. ak. mal. Masník čte posudek vedoucího práce. Práci hodnotí jako C - dobře. Dále čte oponentský posudek Petr Babinec, PhD. Autorka textu zodpovídá položené otázky ze stran vedoucího a oponenta práce. doc. Nemeškal doplňuje technické nedostatky, které práce má.
Praktická část: "O Koblížkovi"
Studentka popisuje přípravné práce, které se s dílem pojily. Vizuálně zobrazuje breakdown dané problematiky. Dále Michaela představuje technologie jako Mattepaint a další, které taktéž implementovala do své práce. Nakonec dochází k projekci samotného trikového snímku. Následně dochází je čtení posudku vedoucího a oponenta práce. ak. mal. Masník hodnotí práci jako B - velmi dobře. Studentka na závěr odpovída na položené otázky.