Bakalářská práce se věnuje dětské paliativní péči z pohledu všeobecných a dětských sester pracujících ve Zlínském kraji. V teoretické části je charakterizována obecná paliativní péče a dětská paliativní péče, centra dětské paliativní péče a problematika komunikace s umírajícím dítětem. Praktická část bakalářské práce je zpracována na základě kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření. V dotazníkovém šetření se zjišťovalo, jak jsou všeobecné a dětské sestry informovány o dětské paliativní péči, zda znají centra dětské paliativní péče a jestli je problematika dětské paliativní péče zajímá. Praktickým výstupem práce je realizace odborné přednášky na téma dětské paliativní péče pro všeobecné a dětské sestry ze Vsetínské nemocnice, a.s.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with children's palliative care from the perspective of general and children's nurses working in the Zlín Region. The theoretical part characterized general palliative care and children's palliative care, children's palliative care centers and the issue of communication with a dying child. The practical part of the bachelor thesis is prepared on the basis of a quantitative research survey using the questionnaire survey examined how nurses are informed about paediatric palliative care, whether they know children's palliative care centres and if nurses are interested in the issue of children's palliative care. The practical output of the thesis is to provide a professional lecture on the topic of children's palliative care for general and children's nurses from Vsetin Hospital.
palliative care, child palliative care, child, communication, palliative care centres, general nurses, children's nurses, dying
Rozsah průvodní práce
84 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje dětské paliativní péči z pohledu všeobecných a dětských sester pracujících ve Zlínském kraji. V teoretické části je charakterizována obecná paliativní péče a dětská paliativní péče, centra dětské paliativní péče a problematika komunikace s umírajícím dítětem. Praktická část bakalářské práce je zpracována na základě kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření. V dotazníkovém šetření se zjišťovalo, jak jsou všeobecné a dětské sestry informovány o dětské paliativní péči, zda znají centra dětské paliativní péče a jestli je problematika dětské paliativní péče zajímá. Praktickým výstupem práce je realizace odborné přednášky na téma dětské paliativní péče pro všeobecné a dětské sestry ze Vsetínské nemocnice, a.s.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with children's palliative care from the perspective of general and children's nurses working in the Zlín Region. The theoretical part characterized general palliative care and children's palliative care, children's palliative care centers and the issue of communication with a dying child. The practical part of the bachelor thesis is prepared on the basis of a quantitative research survey using the questionnaire survey examined how nurses are informed about paediatric palliative care, whether they know children's palliative care centres and if nurses are interested in the issue of children's palliative care. The practical output of the thesis is to provide a professional lecture on the topic of children's palliative care for general and children's nurses from Vsetin Hospital.
palliative care, child palliative care, child, communication, palliative care centres, general nurses, children's nurses, dying
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti dětské paliativní péče.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti dětské paliativní péče.
Příprava metodiky kvantitativního šetření.
Formulace kritérií pro výběr respondentů.
Realizace výzkumu technikou dotazníku.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných dat.
Prezentace výsledků šetření jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BUŽGOVÁ, R. a L. SIKOROVÁ. Dětská paliativní péče. Praha: Grada Publishing, 2019. 240 s. ISBN 978-80-271-0584-7.
MATZO, M. and D. W. SHERMAN. Palliative Care Nursing: Quality Care to the End of Life. 5th edition. New York: Springer Publishing Company, 2019. 727 p. ISBN 978-0-8261-2719-8.
PLEVOVÁ, I. a R. SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. 256 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
SLÁMA, O., L. KABELKA a J. VORLÍČEK. Paliativní medicína pro praxi. 2., nezměn. vyd. Praha: Galén, 2011. 363 s. ISBN 978-80-7262-849-0.
VITOŇ, J. a M. VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí - jeho reflexe v umělecké literatuře. Praha: Triton, 2014. 152 s. ISBN 978-80-7387-844-3.
Seznam doporučené literatury
BUŽGOVÁ, R. a L. SIKOROVÁ. Dětská paliativní péče. Praha: Grada Publishing, 2019. 240 s. ISBN 978-80-271-0584-7.
MATZO, M. and D. W. SHERMAN. Palliative Care Nursing: Quality Care to the End of Life. 5th edition. New York: Springer Publishing Company, 2019. 727 p. ISBN 978-0-8261-2719-8.
PLEVOVÁ, I. a R. SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. 256 s. ISBN 978-80-247-2968-8.
SLÁMA, O., L. KABELKA a J. VORLÍČEK. Paliativní medicína pro praxi. 2., nezměn. vyd. Praha: Galén, 2011. 363 s. ISBN 978-80-7262-849-0.
VITOŇ, J. a M. VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí - jeho reflexe v umělecké literatuře. Praha: Triton, 2014. 152 s. ISBN 978-80-7387-844-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky vedoucí práce: 1. Kdo v ČR má záštitu nad kurzy ELNEC? Studentka: Česká společnost paliativní medicíny. 2. Z jakého zdroje jste čerpala schématický obrázek Analgetického žebříčku dle WHO? (viz str. 44) Studentka dohledala a citovala použitý zdroj. 3. Jak reagovaly sestry na odborné přednášce na Vaše výsledky BP? Studentka: Setkala jsem se s pozitivními i negativními reakcemi, zaznamenala jsem ale zvýšený zájem o problematiku, kurzy, ...
Otázka oponenta: Co vás ve výsledcích výzkumu nejvíce překvapilo? Studentka: Například neinformovanost sester, ...
Studentka prezentovala své téma zaujatě, vedoucí práce ocenila nasazení autorky při zpracovávání práce. Na doplňující otázky komise odpovídala souvisle a připraveně.