Tato bakalářská práce se zabývá kvalitou komunikace sester v péči o pacienty na umělé plicní ventilaci. Je rozdělená na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část bakalářské práce je zaměřená na problematiku komunikace s pacienty a na umělou plicní ventilaci. V praktické části bakalářské práce je proveden kvalitativní výzkum technikou polostrukturovaných rozhovorů. Hlavní výzkumnou otázkou bakalářské práce je zjistit, jak vnímají kvalitu komunikace všeobecné sestry u vybraných pacientů na UPV (pacienti s RASS -5). Vedlejší výzkumnou otázkou je zjistit, jakým způsobem nejčastěji komunikují všeobecné sestry s pacienty na UPV s RASS -5.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the quality of communication of nurses in the care for patients on artificial lung ventilation. It is divided into theoretical part and a practical part. The theoretical part of this thesis is focused on a communication issues with patients and on artificial lung ventilation. In the practical part of this thesis there is done a qualitative research by a technique of semi-structured interviews. The main research aim of this thesis is to find out how nurses perceive the communication quality with selected patients on ALV (patients with RASS -5). The secondary research aim is find out the way of communication which is used by nurses in care for patients on artificial lung.
Klíčová slova
kvalita komunikace, všeobecné sestry, pacienti na UPV
Klíčová slova v angličtině
communication quality, nurses, patients on ALV
Rozsah průvodní práce
67 s. (105 436)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá kvalitou komunikace sester v péči o pacienty na umělé plicní ventilaci. Je rozdělená na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část bakalářské práce je zaměřená na problematiku komunikace s pacienty a na umělou plicní ventilaci. V praktické části bakalářské práce je proveden kvalitativní výzkum technikou polostrukturovaných rozhovorů. Hlavní výzkumnou otázkou bakalářské práce je zjistit, jak vnímají kvalitu komunikace všeobecné sestry u vybraných pacientů na UPV (pacienti s RASS -5). Vedlejší výzkumnou otázkou je zjistit, jakým způsobem nejčastěji komunikují všeobecné sestry s pacienty na UPV s RASS -5.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the quality of communication of nurses in the care for patients on artificial lung ventilation. It is divided into theoretical part and a practical part. The theoretical part of this thesis is focused on a communication issues with patients and on artificial lung ventilation. In the practical part of this thesis there is done a qualitative research by a technique of semi-structured interviews. The main research aim of this thesis is to find out how nurses perceive the communication quality with selected patients on ALV (patients with RASS -5). The secondary research aim is find out the way of communication which is used by nurses in care for patients on artificial lung.
Klíčová slova
kvalita komunikace, všeobecné sestry, pacienti na UPV
Klíčová slova v angličtině
communication quality, nurses, patients on ALV
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teorerických východisek v oblasti kvality komunikace sester v péči o pacienty na umělé plicní ventilaci.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr participantů.
Realizace výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných informací.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury.
Vymezení pojmů a teorerických východisek v oblasti kvality komunikace sester v péči o pacienty na umělé plicní ventilaci.
Příprava metodiky kvalitativního výzkumu.
Formulace kritérií pro výběr participantů.
Realizace výzkumu technikou rozhovoru.
Zpracování, vyhodnocení a interpretace získaných informací.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a návrh doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTŮNĚK, P., D. JURÁSKOVÁ, J. HECZKOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada, 2016. 752 s. ISBN 978-80-24-4343-1.
DITHOLE, K. S., G. THUPAYAGALE-TSHWENEAGAE et al. Communication Skills Intervention: Promoting Effective Communication between Nurses and Mechanically Ventilated Patients.BMC Nursing [online]. 2017, vol. 16, no. 1. [cit. 2021-15-10]. DOI: 10.1186/s12912-017-0268-5.
TOMOVÁ, Š. a J. KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. 134 s. ISBN 978-80-271-9540-4.
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6.
Seznam doporučené literatury
BARTŮNĚK, P., D. JURÁSKOVÁ, J. HECZKOVÁ a kol. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada, 2016. 752 s. ISBN 978-80-24-4343-1.
DITHOLE, K. S., G. THUPAYAGALE-TSHWENEAGAE et al. Communication Skills Intervention: Promoting Effective Communication between Nurses and Mechanically Ventilated Patients.BMC Nursing [online]. 2017, vol. 16, no. 1. [cit. 2021-15-10]. DOI: 10.1186/s12912-017-0268-5.
TOMOVÁ, Š. a J. KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada, 2016. 134 s. ISBN 978-80-271-9540-4.
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. 128 s. ISBN 978-80-271-0156-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky vedoucí práce: 1. Jak je myšlena autorkou pasáž v teoretické části, str. 16 : “ V intimní úrovni jsou dotyky neomezené.“ (Mikuláštík, 2010). A to v návaznosti na intenzivní ošetřovatelskou péči? Studentka přiznala překlep v práci a vše objasnila. 2. Jak by autorka sama za sebe porovnala tíhu komunikace s pacientem na umělé plicní ventilaci při vědomí a pacienta v hluboké sedaci s RASS - 5? (vlastní zkušenost z praxe na klinickém pracovišti). Studentka: Osobně je pro mě horší komunikace s pacietem, který je při vědomí, kdy může dojít k vzájemnému nepochopení...
Otázka oponenta: Vyplýval z rozhovorů se sestrami zájem o úspěšnou komunikaci s pacientem nebo se jedná o jejich převážně formální vztah k této části práce na intenzivní péči? Studentka: Řekla bych, že z rozhovorů spíše vyplynulo, že je je to jejich formální vztah k práci...
Studentka si zvolené téma vybrala hlavně z důvodu, že ji prezentovaná problematika zajímá a chtěla by se jí v budoucnu věnovat. Z tohoto důvodu práci obhajovala kultivovaně a věcně, na otázky komise adekvátně odpovídala a do diskuze s komisí se zapojovala bez větších obtíží.