Diplomová práce se zaměřuje na prosociální chování u žáků tradičních a alternativních škol. Teoretická část práce se zabývá prosociálním chováním, jeho formami, jeho determinanty a jeho vývojem. Také se zabývá tradičními a alternativními školami a aspekty, ve kterých se podobají či liší. Praktická část přináší výsledky kvantitativního výzkumu, který byl uskutečněn pomocí nominační techniky u žáků čtvrtých, pátých, šestých a sedmých tříd tradičních a alternativních škol. Cílem bylo zjistit míru prosociálního chování u žáků, a poté porovnat v závislosti na typu školy či jednotlivých ročnících.
Anotace v angličtině
The Master thesis focuses on a prosocial behaviour of students of traditional and alternative schools. The theory part deals with a prosocial behaviour, its forms, its determinants and its development. It also deals with traditional and alternative schools, their aspects, in which they are either similar or different. The practical part presents the results of a quantitative research, which has been conducted with the help of nomination techniques with the students of the fourth, fifth, sixth and seventh classes of traditional and alternative schools. The aim was to find out the degree of prosocial behaviour in pupils, and then to compare them depending on the type of school or individual grades.
Klíčová slova
prosociální chování, determinanty prosociálního chování, školní prostředí, tradiční školy, alternativní školy
Klíčová slova v angličtině
prosocial behaviour, determinants of prosocial behaviour, school environment, traditional schools, alternative schools
Rozsah průvodní práce
84 s. (145 667 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na prosociální chování u žáků tradičních a alternativních škol. Teoretická část práce se zabývá prosociálním chováním, jeho formami, jeho determinanty a jeho vývojem. Také se zabývá tradičními a alternativními školami a aspekty, ve kterých se podobají či liší. Praktická část přináší výsledky kvantitativního výzkumu, který byl uskutečněn pomocí nominační techniky u žáků čtvrtých, pátých, šestých a sedmých tříd tradičních a alternativních škol. Cílem bylo zjistit míru prosociálního chování u žáků, a poté porovnat v závislosti na typu školy či jednotlivých ročnících.
Anotace v angličtině
The Master thesis focuses on a prosocial behaviour of students of traditional and alternative schools. The theory part deals with a prosocial behaviour, its forms, its determinants and its development. It also deals with traditional and alternative schools, their aspects, in which they are either similar or different. The practical part presents the results of a quantitative research, which has been conducted with the help of nomination techniques with the students of the fourth, fifth, sixth and seventh classes of traditional and alternative schools. The aim was to find out the degree of prosocial behaviour in pupils, and then to compare them depending on the type of school or individual grades.
Klíčová slova
prosociální chování, determinanty prosociálního chování, školní prostředí, tradiční školy, alternativní školy
Klíčová slova v angličtině
prosocial behaviour, determinants of prosocial behaviour, school environment, traditional schools, alternative schools
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti prosociálního chování, alternativního vzdělávání a školního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti prosociálního chování, alternativního vzdělávání a školního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
MLČÁK, Zdeněk, 2010. Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7368-857-8.
PRŮCHA, Jan, 2012. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-999-4.
THOROVÁ, Kateřina, 2015. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
ZÁŠKODNÁ, Helena a Zdeněk MLČÁK, 2009. Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton. ISBN 978-80-738-7306-6.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
MLČÁK, Zdeněk, 2010. Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. ISBN 978-80-7368-857-8.
PRŮCHA, Jan, 2012. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7178-999-4.
THOROVÁ, Kateřina, 2015. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6.
ZÁŠKODNÁ, Helena a Zdeněk MLČÁK, 2009. Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton. ISBN 978-80-738-7306-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.