Diplomová práce se zabývá problematikou uplatnění kompetencí sociálního pedagoga při řešení krizových životních situací mládeže ve školách. V teoretické části nastiňujeme kořeny sociální pedagogiky, podáváme ucelený přehled zkoumané problematiky v literatuře a zaměřujeme se na profesy sociálního pedagoga. Přiblíženy jsou krizové životní situace u mládeže, vymezení a kompetence sociálního pedagoga vícerými odbornými autory a preventivní a poradenská činnost sociálního pedagoga ve školním prostředí. V praktické části vymezujeme výzkumný problém, cíl a metodiku výzkumu. Je zde také věnován prostor pro analýzu a interpretaci zjištěných údajů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the application of the competences of a social pedagogue in solving crisis life situations of youth in schools. The theoretical part outlines the roots of social pedagogy, provides a comprehensive overview of research issues in the literature and focuses on the professions of social pedagogue. There are presented the crisis life situations of young people, the definition and competence of a social pedagogue by several professional authors and the preventive and counseling activities of a social pedagogue in the school environment. We define the research problem, goal and methodology of research in the practical part. There is also space for analysis and interpretation of the obtained data.
Klíčová slova
Sociální pedagog, kompetence, sociální pedagogika, krizové životní situace mládeže, rizikové chování, poradenská a preventivní činnost.
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogue, competence, social pedagogy, crisis life situations of youth, risky behavior, counseling and preventive activity.
Rozsah průvodní práce
96 s. (131 398 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou uplatnění kompetencí sociálního pedagoga při řešení krizových životních situací mládeže ve školách. V teoretické části nastiňujeme kořeny sociální pedagogiky, podáváme ucelený přehled zkoumané problematiky v literatuře a zaměřujeme se na profesy sociálního pedagoga. Přiblíženy jsou krizové životní situace u mládeže, vymezení a kompetence sociálního pedagoga vícerými odbornými autory a preventivní a poradenská činnost sociálního pedagoga ve školním prostředí. V praktické části vymezujeme výzkumný problém, cíl a metodiku výzkumu. Je zde také věnován prostor pro analýzu a interpretaci zjištěných údajů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the application of the competences of a social pedagogue in solving crisis life situations of youth in schools. The theoretical part outlines the roots of social pedagogy, provides a comprehensive overview of research issues in the literature and focuses on the professions of social pedagogue. There are presented the crisis life situations of young people, the definition and competence of a social pedagogue by several professional authors and the preventive and counseling activities of a social pedagogue in the school environment. We define the research problem, goal and methodology of research in the practical part. There is also space for analysis and interpretation of the obtained data.
Klíčová slova
Sociální pedagog, kompetence, sociální pedagogika, krizové životní situace mládeže, rizikové chování, poradenská a preventivní činnost.
Klíčová slova v angličtině
Social pedagogue, competence, social pedagogy, crisis life situations of youth, risky behavior, counseling and preventive activity.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování rešerše.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblastí výchovy, krizových a rizikových situací, prevence rizikových situací a uplatnění kompetencí sociálního pedagoga při řešení těchto situací ve školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a celkové shrnutí.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury a zpracování rešerše.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblastí výchovy, krizových a rizikových situací, prevence rizikových situací a uplatnění kompetencí sociálního pedagoga při řešení těchto situací ve školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a celkové shrnutí.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion. ISBN 978-80-969944-0-3.
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2001. Teórie sociálnej pedagogiky edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť SAV. ISBN 978-80-970675-0-2.
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2013. Terminologický výkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Trnava: Slovenská pedagogická spoločnosť SAV. ISBN 978-80-8105-514-0.
HRONCOVÁ, Jolana a Blahoslav KRAUS, 2006. Sociálna patológia pre sociálných pracovníkov a pedagógov. Bánská Bystrica: Univerzita Mateja Bela. ISBN 80-8083-223-4.
KRAUS, Blahoslav, 1999. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-135-x.
LABÁTH, Vladimír, 2001. Riziková mládež: Možnosti potenciálných zmien. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-66-4.
SOBOTKOVÁ, Veronika, 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4042-3.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2008. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Public promotion. ISBN 978-80-969944-0-3.
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2001. Teórie sociálnej pedagogiky edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť SAV. ISBN 978-80-970675-0-2.
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2013. Terminologický výkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Trnava: Slovenská pedagogická spoločnosť SAV. ISBN 978-80-8105-514-0.
HRONCOVÁ, Jolana a Blahoslav KRAUS, 2006. Sociálna patológia pre sociálných pracovníkov a pedagógov. Bánská Bystrica: Univerzita Mateja Bela. ISBN 80-8083-223-4.
KRAUS, Blahoslav, 1999. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-135-x.
LABÁTH, Vladimír, 2001. Riziková mládež: Možnosti potenciálných zmien. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-66-4.
SOBOTKOVÁ, Veronika, 2014. Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4042-3.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma diplomové práce, její strukturu. Seznámil komisi s designem výzkumu. Následně popsal nejdůležitější výsledky výzkumu. Student odpověděl na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.
dr. Blaštíková požádala studenta, aby objasnil výběr výzkumného souboru a jak postupoval při hledání respondentů. Student odpověděl.
dr. Hrbáčková ocenila pečlivost studenta při zpracování diplomové práce. Diskutovala problematické body v testování hypotéz.