Diplomová práce se zabývá tématem informálního učení vysokoškolských studentů oboru sociální pedagogika. Magisterská práce má teoreticko-empirický charakter. V teoretické části je čtenář seznámen s ústředními koncepty, jakými je učící se společnost, celoživotní učení a informální učení. Pozornost je věnována též charakteristice oboru sociální pedagogika, se zvláštním zaměřením na téma učení sociálních pedagogů. Empirická část pak obsahuje popis metodologie a samotného provedeného kvalitativního výzkumného šetření. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak se studenti informálně učí a jaký význam této aktivitě přikládají. V rámci výzkumu byla pozornost upřena na zjištění toho, jakými způsoby studenti sociální pedagogiky tento typ učení realizují. Bylo zjištěno, že studenti celkově preferují komunikaci a pozorování. Taktéž upřednostňují učení se v offline prostředí. Informálnímu učení studenti přisuzují velký význam.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines informal learning of university students in the field of social pedagogy. This thesis has a theoretically-empirical character. In the theory part the core concepts, such as learning society, lifelong learning and informal learning, are introduced. Attention is also paid to the characteristics of the field of social pedagogy with focus on learning of social educators. Empirical part contains description of methodology and execution of qualitative research survey. The goal of research was to find out how these students execute informal learning and what meaning it has to them. The research focused on finding how students of social pedagogy implement this type of learning. We found out that students prefer learning by communication and observation. They also prefer studying in offline environment. Students attribute great importance to informal learning.
Klíčová slova
učící se společnost, celoživotní učení, informální učení, formální vzdělávání, student, sociální pedagogika, univerzita, sebevzdělávání
Diplomová práce se zabývá tématem informálního učení vysokoškolských studentů oboru sociální pedagogika. Magisterská práce má teoreticko-empirický charakter. V teoretické části je čtenář seznámen s ústředními koncepty, jakými je učící se společnost, celoživotní učení a informální učení. Pozornost je věnována též charakteristice oboru sociální pedagogika, se zvláštním zaměřením na téma učení sociálních pedagogů. Empirická část pak obsahuje popis metodologie a samotného provedeného kvalitativního výzkumného šetření. Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak se studenti informálně učí a jaký význam této aktivitě přikládají. V rámci výzkumu byla pozornost upřena na zjištění toho, jakými způsoby studenti sociální pedagogiky tento typ učení realizují. Bylo zjištěno, že studenti celkově preferují komunikaci a pozorování. Taktéž upřednostňují učení se v offline prostředí. Informálnímu učení studenti přisuzují velký význam.
Anotace v angličtině
This diploma thesis examines informal learning of university students in the field of social pedagogy. This thesis has a theoretically-empirical character. In the theory part the core concepts, such as learning society, lifelong learning and informal learning, are introduced. Attention is also paid to the characteristics of the field of social pedagogy with focus on learning of social educators. Empirical part contains description of methodology and execution of qualitative research survey. The goal of research was to find out how these students execute informal learning and what meaning it has to them. The research focused on finding how students of social pedagogy implement this type of learning. We found out that students prefer learning by communication and observation. They also prefer studying in offline environment. Students attribute great importance to informal learning.
Klíčová slova
učící se společnost, celoživotní učení, informální učení, formální vzdělávání, student, sociální pedagogika, univerzita, sebevzdělávání
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti celoživotního učení, učící se společnosti a informálního učení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkových rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti celoživotního učení, učící se společnosti a informálního učení.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou hloubkových rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HLOUŠKOVÁ, Lenka, 2013. Informální učení v kariéře žen. Pedagogická orientace: Vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2013 23(3), pp.342-363. ISSN 1805-9511.
PRŮCHA, Jan, 2020. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2853-2.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC eds., 2008. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4779-2.
ROBINSON Ken, 2017. Out of our minds: The Power of Being Creative. United Kingdom: Wiley. ISBN 978-0-857-08741-6.
ŠVAŘÍČEK Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
HLOUŠKOVÁ, Lenka, 2013. Informální učení v kariéře žen. Pedagogická orientace: Vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2013 23(3), pp.342-363. ISSN 1805-9511.
PRŮCHA, Jan, 2020. Psychologie učení: teoretické a výzkumné poznatky pro edukační praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2853-2.
RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC eds., 2008. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-4779-2.
ROBINSON Ken, 2017. Out of our minds: The Power of Being Creative. United Kingdom: Wiley. ISBN 978-0-857-08741-6.
ŠVAŘÍČEK Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.
doc. Šíp požádal studentku, aby představila paradigmatický model, který vytvořila pro obhajobu. Studentka model představila.
doc. Šíp komentoval "Příčinné podmínky" modelu.
doc. Šíp: Jaké diskriminační kritéria jste si stanovila pro redukci kódů. Nedokázala odpovědět.
dr. Hrbáčková uvedla problematické body zvoleného kvalitativního pojetí (tendence kvantifikace, absence hlubší interpretace).
doc. Hladík diskutoval úsilí studentky při zpracování práce. Ocenil práci s odbornou literaturou a volbu cizojazyčné literatury.
doc. Šíp komentoval malou informační nasycenost rozhovorů.