V diplomové práci se zaměřujeme na důvody, které vedou mladé lidi bydlet se svými rodiči či prarodiči. Teoretickou část tedy zaměřujeme na pojmy, které souvisí s daným tématem. Popisujeme, co ve své podstatě rodina znamená, jaké role v rodině plní jednotliví členové a jaké mezi sebou mohou mít vztahy. Konkrétněji jsme se v teoretické části zaměřili na vztahy mezi rodiči a dětmi, ale také na vztahy mezi prarodiči a jejich vnoučaty. Dále jsme popsali a definovali pojmy jako jsou generace, mezigenerační učení a vícegenerační soužití. Přišlo nám velmi důležité zmínit i tu méně příjemnou stránku, což je péče o seniora, která s tímto tématem bohužel souvisí. V praktické části se pomocí polostrukturovaných rozhovorů zaměřujeme na získání faktů, které nám pomohou zjistit důvody, proč se mladí lidé rozhodli žít společně se svými rodiči. Data, která jsme pomocí rozhovorů získali, jsme analyzovali, a to za pomocí otevřeného kódování a následně technikou zakotvené teorie popsali.
Anotace v angličtině
In this thesis we focus on the reasons that lead young people to live with their parents or grandparents. Therefore, we focus the theoretical part on concepts that are related to the topic. We describe what the family basically means, what roles each member plays in the family, and what relationships they can have with each other. More specifically, in the theoretical part we focused on the relationship between parents and children, but also on the relationship between grandparents and their grandchildren. We also described and defined terms such as generation, intergenerational learning and multigenerational coexistence. We found it very important to mention the less pleasant side, which is the care of the elderly, which is unfortunately related to this topic. In the practical part, we use semi-structured interviews to focus on obtaining facts that will help us find out the reasons why young people decided to live with their parents. We analyzed the data we obtained through interviews using open coding and then described the theory of grounded theory.
Klíčová slova
rodina, senioři, mezigenerační učení, vícegenerační soužití, generace, vztahy, komunikace
Klíčová slova v angličtině
family, seniors, intergenerational learning, multigenerational coexistence, generation, relationships, communication
Rozsah průvodní práce
93 s. (148 648 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V diplomové práci se zaměřujeme na důvody, které vedou mladé lidi bydlet se svými rodiči či prarodiči. Teoretickou část tedy zaměřujeme na pojmy, které souvisí s daným tématem. Popisujeme, co ve své podstatě rodina znamená, jaké role v rodině plní jednotliví členové a jaké mezi sebou mohou mít vztahy. Konkrétněji jsme se v teoretické části zaměřili na vztahy mezi rodiči a dětmi, ale také na vztahy mezi prarodiči a jejich vnoučaty. Dále jsme popsali a definovali pojmy jako jsou generace, mezigenerační učení a vícegenerační soužití. Přišlo nám velmi důležité zmínit i tu méně příjemnou stránku, což je péče o seniora, která s tímto tématem bohužel souvisí. V praktické části se pomocí polostrukturovaných rozhovorů zaměřujeme na získání faktů, které nám pomohou zjistit důvody, proč se mladí lidé rozhodli žít společně se svými rodiči. Data, která jsme pomocí rozhovorů získali, jsme analyzovali, a to za pomocí otevřeného kódování a následně technikou zakotvené teorie popsali.
Anotace v angličtině
In this thesis we focus on the reasons that lead young people to live with their parents or grandparents. Therefore, we focus the theoretical part on concepts that are related to the topic. We describe what the family basically means, what roles each member plays in the family, and what relationships they can have with each other. More specifically, in the theoretical part we focused on the relationship between parents and children, but also on the relationship between grandparents and their grandchildren. We also described and defined terms such as generation, intergenerational learning and multigenerational coexistence. We found it very important to mention the less pleasant side, which is the care of the elderly, which is unfortunately related to this topic. In the practical part, we use semi-structured interviews to focus on obtaining facts that will help us find out the reasons why young people decided to live with their parents. We analyzed the data we obtained through interviews using open coding and then described the theory of grounded theory.
Klíčová slova
rodina, senioři, mezigenerační učení, vícegenerační soužití, generace, vztahy, komunikace
Klíčová slova v angličtině
family, seniors, intergenerational learning, multigenerational coexistence, generation, relationships, communication
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, mezigeneračních vztahů a vícegeneračního soužití. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rodiny, mezigeneračních vztahů a vícegeneračního soužití. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BERG, Monika van den, 2020. Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2139-2. KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2. MOŽNÝ, Ivo, 2008. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) Studijní texty. ISBN 978-80-86429-87-8. SOURALOVÁ, Adéla a Michaela ŽÁKOVÁ, 2020. Pod jednou střechou: třígenerační soužití v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Sociologická řada. ISBN 978-80-7325-498-8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BERG, Monika van den, 2020. Jak se vzájemně chápat: generace X, Y, Z. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2139-2. KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2. MOŽNÝ, Ivo, 2008. Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) Studijní texty. ISBN 978-80-86429-87-8. SOURALOVÁ, Adéla a Michaela ŽÁKOVÁ, 2020. Pod jednou střechou: třígenerační soužití v české společnosti. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. Sociologická řada. ISBN 978-80-7325-498-8. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta diplomové práce. Proběhla diskuse.
dr Hrbáčková: Jakou metodu analýzy dat jste použila? Zakotvená teorie. Můžete shrnout teorii, kterou jste zakotvila? Studentka odpověděla, že by bylo zapotřebí dalšího výzkumu, velmi stručně shrnula výsledky výzkumu.
Odkud jste čerpala? Švaříček, Šeďová. Byla upozorněna zkoušející, že se jí příliš nepodařilo proniknout do hloubky tématu.
doc. Hladík komentoval problematiku subjektivizace závěrů a obecnost výsledků výzkumu.
doc. Šíp komentoval nevhodný postup při kódování dat. Požádal studentku, aby uvedla postup analýzy dat. Studentka odpověděla, že nahrané data transkribovala a poté hledala společné věci.
doc. Šíp komentoval nevhodně volenou odbornou literaturu pro studium postupu tvorby zakotvené teorie.