Bakalářská práce se zabývá přínosem vzdělávacích kurzů ESF pro pracovníky přímé péče ve společnosti TyfloCentrum Brno, o.p.s. Teoretická část je rozdělena na tři hlavní kapitoly. První kapitola se věnuje vymezením základních pojmů - celoživotní učení, vzdělávání dospělých a profesní vzdělávání dospělých. Druhá kapitola popisuje druhy sociálních služeb, kvalifikační předpoklady pracovníků přímé péče a jejich profesní rozvoj. Ve třetí kapitole jsou uvedeny základní charakteristiky a informace o společnosti TyfloCentrum Brno, o.p.s. Na teoretickou část navazuje praktická část. Je zaměřena na popis kvalitativního výzkumu. Je zde uveden výzkumný problém, ze kterého byly stanoveny hlavní a dílčí výzkumné otázky. Na jejich základě byly provedeny strukturované rozhovory, jejichž hlavním cílem bylo zjistit, jakým způsobem vzdělávací kurzy ESF ovlivňují pracovní výkon pracovníků přímé péče, tedy praktický výkon jejich profese.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the benefits of ESF training courses for direct care workers at TyfloCentrum Brno, o.p.s. The theoretical part is divided into three main chapters.
The first chapter deals with the definition of basic concepts - lifelong learning, education
of adults and vocational education of adults. The second chapter describes the types of social services, the qualification prerequisites of direct care workers and their professional development. The third chapter presents the basic characteristics and information about
the company TyfloCentrum Brno, o.p.s. The theoretical part is followed by a practical part. It focuses on the description of qualitative research. There is a research problem from which the main and partial research questions were determined. Based on them, a structured interviews were conducted, the main goal of which was to find out how ESF training courses affect the work performance of direct care workers, therefore the practical performance
of their profession.
Klíčová slova
vzdělávání dospělých, další profesní vzdělávání dospělých, sociální služba, pracovník přímé péče, profesní rozvoj, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
education of adults, further vocational education of adults, social service, direct care worker, professional development, qualitative research
Rozsah průvodní práce
65
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá přínosem vzdělávacích kurzů ESF pro pracovníky přímé péče ve společnosti TyfloCentrum Brno, o.p.s. Teoretická část je rozdělena na tři hlavní kapitoly. První kapitola se věnuje vymezením základních pojmů - celoživotní učení, vzdělávání dospělých a profesní vzdělávání dospělých. Druhá kapitola popisuje druhy sociálních služeb, kvalifikační předpoklady pracovníků přímé péče a jejich profesní rozvoj. Ve třetí kapitole jsou uvedeny základní charakteristiky a informace o společnosti TyfloCentrum Brno, o.p.s. Na teoretickou část navazuje praktická část. Je zaměřena na popis kvalitativního výzkumu. Je zde uveden výzkumný problém, ze kterého byly stanoveny hlavní a dílčí výzkumné otázky. Na jejich základě byly provedeny strukturované rozhovory, jejichž hlavním cílem bylo zjistit, jakým způsobem vzdělávací kurzy ESF ovlivňují pracovní výkon pracovníků přímé péče, tedy praktický výkon jejich profese.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the benefits of ESF training courses for direct care workers at TyfloCentrum Brno, o.p.s. The theoretical part is divided into three main chapters.
The first chapter deals with the definition of basic concepts - lifelong learning, education
of adults and vocational education of adults. The second chapter describes the types of social services, the qualification prerequisites of direct care workers and their professional development. The third chapter presents the basic characteristics and information about
the company TyfloCentrum Brno, o.p.s. The theoretical part is followed by a practical part. It focuses on the description of qualitative research. There is a research problem from which the main and partial research questions were determined. Based on them, a structured interviews were conducted, the main goal of which was to find out how ESF training courses affect the work performance of direct care workers, therefore the practical performance
of their profession.
Klíčová slova
vzdělávání dospělých, další profesní vzdělávání dospělých, sociální služba, pracovník přímé péče, profesní rozvoj, kvalitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
education of adults, further vocational education of adults, social service, direct care worker, professional development, qualitative research
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti andragogiky, dalšího profesního vzdělávání a sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti andragogiky, dalšího profesního vzdělávání a sociálních služeb.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Zuzana a kol., 2012. Řízení lidských zdrojů. Praha: C.H. Beck. ISBN 978-80-7400-347-9.
MÁTEL, Andrej, 2019. Teorie sociální práce I: Sociální práce jako profese, akademická disciplína a vědní obor. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-271-2220-2.
MUŽÍK, Jaroslav, 2012. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7357-738-4.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA, 2014. Andragogický slovník 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-247-4748-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, Zuzana a kol., 2012. Řízení lidských zdrojů. Praha: C.H. Beck. ISBN 978-80-7400-347-9.
MÁTEL, Andrej, 2019. Teorie sociální práce I: Sociální práce jako profese, akademická disciplína a vědní obor. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-271-2220-2.
MUŽÍK, Jaroslav, 2012. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer ČR. ISBN 978-80-7357-738-4.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA, 2014. Andragogický slovník 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing a.s. ISBN 978-80-247-4748-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol., 2007. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka stručně seznámila komisi s teoretickými východisky práce. Následně popsala postup ve výzkumu a podrobněji prezentovala významná výzkumná zjištění. Interpretovala výsledky vzešlé z otevřeného, axiálního i selektivního kódování. Studentka popsala teorii, kterou kotvila z dat. Finálně odpovídala na vybrané otázky z posudků.