Bakalářská práce se zabývá problematikou požáru a požární ochrany v budově školy. Teoretická část je orientována na základní terminologii pojmů, platnou legislativu a předpisy, včetně požární bezpečnosti staveb, požární ochranu a její aplikaci ve školské praxi. Praktická část popisuje aktuální stav objektu školy v oblasti požárního zabezpečení, který byl zjišťován pozorováním. Rovněž analyzuje a hodnotí připravenost vybraného objektu v případě vzniku požáru pomocí SWOT analýzy a hledá nedostatky v zabezpečení objektu proti požáru pomocí metody Safety Audit neboli bezpečnostní kontroly. Výsledkem práce jsou doporučení a opatření vedoucí ke zlepšení stávajícího stavu požárního zabezpečení objektu školy. Navržená opatření může provozovatel objektu aplikovat pro zvýšení požární bezpečnosti s přihlédnutím na nedostatky v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of fire and fire protection in school building. The theoretical part is oriented to terminology of basic terms, valid legislation, and regulations, including fire safety of buildings, fire protection, and its application in school practice. The practical part characterizes the actual state of school buildings related to fire safety which was identified by observation. It also analyses and rates fire readiness of the chosen object by SWOT analysis and searches lacks in fire safety using the Safety Audit method. The results of this thesis are recommendations and set of measures lead to make improvements to fire protection of school. Operator can use the proposed measures to raise a quality of fire protection and takes into consideration to failings in fire protection.
Klíčová slova
Požár, požární ochrana, požární bezpečnost staveb, požární ochrana v objektu školy
Klíčová slova v angličtině
Fire, Fire Protection, Fire Safety of Buildings, Fire Protection in Object of School
Rozsah průvodní práce
78 s. (109 366 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou požáru a požární ochrany v budově školy. Teoretická část je orientována na základní terminologii pojmů, platnou legislativu a předpisy, včetně požární bezpečnosti staveb, požární ochranu a její aplikaci ve školské praxi. Praktická část popisuje aktuální stav objektu školy v oblasti požárního zabezpečení, který byl zjišťován pozorováním. Rovněž analyzuje a hodnotí připravenost vybraného objektu v případě vzniku požáru pomocí SWOT analýzy a hledá nedostatky v zabezpečení objektu proti požáru pomocí metody Safety Audit neboli bezpečnostní kontroly. Výsledkem práce jsou doporučení a opatření vedoucí ke zlepšení stávajícího stavu požárního zabezpečení objektu školy. Navržená opatření může provozovatel objektu aplikovat pro zvýšení požární bezpečnosti s přihlédnutím na nedostatky v této oblasti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of fire and fire protection in school building. The theoretical part is oriented to terminology of basic terms, valid legislation, and regulations, including fire safety of buildings, fire protection, and its application in school practice. The practical part characterizes the actual state of school buildings related to fire safety which was identified by observation. It also analyses and rates fire readiness of the chosen object by SWOT analysis and searches lacks in fire safety using the Safety Audit method. The results of this thesis are recommendations and set of measures lead to make improvements to fire protection of school. Operator can use the proposed measures to raise a quality of fire protection and takes into consideration to failings in fire protection.
Klíčová slova
Požár, požární ochrana, požární bezpečnost staveb, požární ochrana v objektu školy
Klíčová slova v angličtině
Fire, Fire Protection, Fire Safety of Buildings, Fire Protection in Object of School
Zásady pro vypracování
Prostudujte dostupnou literaturu k problematice požáru a požární ochrany ve vybraném objektu.
Popište aktuální stav v oblasti požárního zabezpečení objektu.
Proveďte analýzy a hodnocení připravenosti vybraného objektu v případě vzniku požáru.
Navrhněte zlepšení stávajícího stavu požárního zabezpečení objektu.
Zásady pro vypracování
Prostudujte dostupnou literaturu k problematice požáru a požární ochrany ve vybraném objektu.
Popište aktuální stav v oblasti požárního zabezpečení objektu.
Proveďte analýzy a hodnocení připravenosti vybraného objektu v případě vzniku požáru.
Navrhněte zlepšení stávajícího stavu požárního zabezpečení objektu.
Seznam doporučené literatury
BRADÁČOVÁ, Isabela. Požární bezpečnost staveb: nevýrobní objekty. 2. rozšířené vydání. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2020. ISBN 978-80-7385-235-1.
ROMANĚNKO, Jan a Pavel SKÁCELÍK. BOZP a PO v příkladech školské praxe. 2. vydání. Karviná: Paris, 2018. ISBN 978-80-87173-40-4.
STOLLARD, P. Fire from first principles: a design guide to international building fire safety. 4th ed. Abingdon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-83261-8.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BRADÁČOVÁ, Isabela. Požární bezpečnost staveb: nevýrobní objekty. 2. rozšířené vydání. V Ostravě: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství, 2020. ISBN 978-80-7385-235-1.
ROMANĚNKO, Jan a Pavel SKÁCELÍK. BOZP a PO v příkladech školské praxe. 2. vydání. Karviná: Paris, 2018. ISBN 978-80-87173-40-4.
STOLLARD, P. Fire from first principles: a design guide to international building fire safety. 4th ed. Abingdon: Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-83261-8.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, plány, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student prezentoval výsledky své bakalářské práce na téma: Problematika požáru a požární ochrany ve vybraném objektu.
Byly přečteny posudky vedoucího i oponenta. Následně student zodpověděl doplňující otázky oponenta práce Ing. Ivana Prince: Na str. 39 píšete: „Pro školu je velkou výhodou, že je asi 400 metrů vzdálená od HZS Vítkov.“ V práci, zejména v praktické části, je vhodné konkretizovat. Jedná se jen o sídlo (budovu) HZS bez techniky nebo je to kompletní požární stanice – jaký typ (P nebo C, s jedním družstvem nebo s celou četou), jaká je to jednotka požární ochrany (JPO I až JPO V)? Konkretizujte (upřesněte), a mají dostatek sil zvládnout požáry, když máte školu se sedmi budovami (pavilony)?
Na základě, čeho nebo koho (konzultace s někým nebo je to Váš názor) jste stanovil váhu v maticích v hodnocení ve SWOT analýze? Jako poslední bod z navrhovaných opatření na str. 68, zmiňujete: „Důslednější kontroly hasicích přístrojů, aby se v jejich blízkosti nenacházely překážky.“ Je to dostatečné opatření? Co revize hasících přístrojů a dalších protipožárních zařízení? Mají v požární dokumentaci i záznamy o provedených revizích těchto zařízení (např. Kniha revizí)?
Další dotazy byly položeny
prof. PhDr. Vladimírem Šefčíkem, CSc.: Má Vámi zkoumaná škola finanční prostředky na realizaci Vámi navrhované opatření?
doc. RSDr. Václavem Loškem, CSc.: Pracujete s termínem požární zatížení objektu? Proběhla ve Vámi zkoumané škole tematická kontrola od HZS ČR? Co to je invakuace?
Student zodpověděl otázky oponenta a následně odpovídal na otázky komise a vyslechl si doporučení pro zlepšení.
Obhajoba i zodpovězení otázek byly na výborné úrovni.