Bakalářská práce je zaměřena na zjištění klimatu ve třídách na malotřídních školách. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, které se týkají tématu klimatu třídy, prostředí třídy a školy, různými typy klimatu, popisem malotřídních škol, jejich historií a současností. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum, konkrétně dotazníkové šetření, které jsme uplatnili vybrané malotřídní školy. Přesněji jsme ho využili u žáků 3., 4. a 5. třídy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on finding the climate in classrooms at small schools with mixed-age classrooms. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with the definition of basic concepts that relate to the topic of classroom climate, classroom and school environment, different types of classroom climate, a description of small schools with mixed-age classrooms, their history and present. The practical part contains quantitative research, in a form of questionnaire survey, which we applied to selected small schools with mixed-age calassrooms. Pupils who filled out the questionnaires are pupils of 3rd, 4th and 5th grade.
Klíčová slova
malotřídní škola, klima třídy, typy klimatu, prostředí školní třídy, žák, učitel, sociální skupina
Klíčová slova v angličtině
small school with mixed-age classrooms, class climate, types of climate, school classroom environment, pupil, teacher, social group
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na zjištění klimatu ve třídách na malotřídních školách. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů, které se týkají tématu klimatu třídy, prostředí třídy a školy, různými typy klimatu, popisem malotřídních škol, jejich historií a současností. Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum, konkrétně dotazníkové šetření, které jsme uplatnili vybrané malotřídní školy. Přesněji jsme ho využili u žáků 3., 4. a 5. třídy.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on finding the climate in classrooms at small schools with mixed-age classrooms. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part deals with the definition of basic concepts that relate to the topic of classroom climate, classroom and school environment, different types of classroom climate, a description of small schools with mixed-age classrooms, their history and present. The practical part contains quantitative research, in a form of questionnaire survey, which we applied to selected small schools with mixed-age calassrooms. Pupils who filled out the questionnaires are pupils of 3rd, 4th and 5th grade.
Klíčová slova
malotřídní škola, klima třídy, typy klimatu, prostředí školní třídy, žák, učitel, sociální skupina
Klíčová slova v angličtině
small school with mixed-age classrooms, class climate, types of climate, school classroom environment, pupil, teacher, social group
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu školní třídy, malotřídní školy a sociálních vztahů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu školní třídy, malotřídní školy a sociálních vztahů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2742-4.
GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK, 2019. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-419-0.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
LAŠEK, Jan, 2007. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-980-9.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ, 2010. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-204-8.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert, 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2742-4.
GABAŠOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK, 2019. Asistent pedagoga a klima třídy. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-419-0.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
LAŠEK, Jan, 2007. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-980-9.
TRNKOVÁ, Kateřina, Dana KNOTOVÁ a Lucie ŠKARKOVÁ, 2010. Málotřídní školy v České republice: malotřídky. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-204-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka začala svou obhajobu bakalářské práce vymezením teoretických východisek. Poté přešla k praktické části práce a představila výzkumné otázky, cíle a výzkumný nástroj. Členové komise zajímala nižší míra preferovaného klimatu ve třídě. Studentka dokázala na otázku odpovědět. Dále členové komise podotkli malé nasycení v teoretické části.