Bakalářská práce s názvem Genderové předsudky a stereotypy u žáků základních škol se zabývá předsudky a stereotypy u žáků 8. a 9. tříd. Cílem této práce je zjistit, zda se u žáků předsudky a stereotypy vyskytují. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První kapitola teoretické části se zabývá rozdílem mezi biologickým a sociálním pohlavím. Druhá kapitola se zabývá základními pojmy, které s problematikou souvisejí - genderové role, maskulinita a feminita, genderová socializace, genderová socializace a hračky, genderové předsudky a stereotypy. Třetí kapitola popisuje teorie vzniku pohlavní identity. Čtvrtá kapitola se věnuje genderu ve vzdělávání. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem. Data byla získávána za pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis entitled Gender biases and stereotypes of primary school students deals with prejudices and stereotypes among 8th and 9th graders. This work aims to find out whether prejudices and stereotypes related to gender occur among pupils. The work itself is divided into theoretical and practical parts. The first chapter of the theoretical part deals with the difference between biological and social gender. The second chapter describes the basic concepts related to the issue - gender roles, masculinity and femininity, gender socialization, gender socialization and toys, gender prejudices and stereotypes. The third chapter focuses on the theories concerning gender identity, and the last chapter of the theoretical part deals with gender in the education system. The practical part focused on quantitative research using data obtained by a questionnaire survey.
Bakalářská práce s názvem Genderové předsudky a stereotypy u žáků základních škol se zabývá předsudky a stereotypy u žáků 8. a 9. tříd. Cílem této práce je zjistit, zda se u žáků předsudky a stereotypy vyskytují. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První kapitola teoretické části se zabývá rozdílem mezi biologickým a sociálním pohlavím. Druhá kapitola se zabývá základními pojmy, které s problematikou souvisejí - genderové role, maskulinita a feminita, genderová socializace, genderová socializace a hračky, genderové předsudky a stereotypy. Třetí kapitola popisuje teorie vzniku pohlavní identity. Čtvrtá kapitola se věnuje genderu ve vzdělávání. Praktická část se zabývá kvantitativním výzkumem. Data byla získávána za pomocí dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis entitled Gender biases and stereotypes of primary school students deals with prejudices and stereotypes among 8th and 9th graders. This work aims to find out whether prejudices and stereotypes related to gender occur among pupils. The work itself is divided into theoretical and practical parts. The first chapter of the theoretical part deals with the difference between biological and social gender. The second chapter describes the basic concepts related to the issue - gender roles, masculinity and femininity, gender socialization, gender socialization and toys, gender prejudices and stereotypes. The third chapter focuses on the theories concerning gender identity, and the last chapter of the theoretical part deals with gender in the education system. The practical part focused on quantitative research using data obtained by a questionnaire survey.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti genderu, předsudků, stereotypů a genderu ve vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti genderu, předsudků, stereotypů a genderu ve vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HNILICA, Karel, 2010. Stereotypy, předsudky, diskriminace: (pojmy, měření, teorie). Praha: Karolinum, 207 s. Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica. Monographia. ISBN 9788024617763.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 254 s. Pedagogika. ISBN 9788024753263.
JARKOVSKÁ, Lucie, 2013. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 195 s. Studie. ISBN 9788074191190.
KARSTEN, Hartmut, 2006. Ženy - muži: [genderové role, jejich původ a vývoj]. Praha: Portál, 183 s. Spektrum. ISBN 807367145X.
SMETÁČKOVÁ, Irena, 2016. Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 274 s. Gender sondy. ISBN 9788074192296.
Seznam doporučené literatury
HNILICA, Karel, 2010. Stereotypy, předsudky, diskriminace: (pojmy, měření, teorie). Praha: Karolinum, 207 s. Acta Universitatis Carolinae. Philosophica et Historica. Monographia. ISBN 9788024617763.
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 254 s. Pedagogika. ISBN 9788024753263.
JARKOVSKÁ, Lucie, 2013. Gender před tabulí: etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 195 s. Studie. ISBN 9788074191190.
KARSTEN, Hartmut, 2006. Ženy - muži: [genderové role, jejich původ a vývoj]. Praha: Portál, 183 s. Spektrum. ISBN 807367145X.
SMETÁČKOVÁ, Irena, 2016. Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 274 s. Gender sondy. ISBN 9788074192296.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.