Cieľom diplomovej práce je zostaviť ucelený súbor praktických úloh s metodickým popisom základov aditívnej výroby (3D tlače) pre žiakov 1. stupňa ZŠ. Zavedenie technických predmetov popr. záujmových krúžkov už na prvom stupni základnej školy by malo viesť k väčšiemu záujmu o štúdium technických programov v ďalších stupňoch vzdelávania. Preto by mali byť pripravené študijné materiály tak aby zaujali a žiaci by boli nadšení, že sa niečo nové naučili a odniesli si niečo so sebou. V súčasnej dobe je 3D tlač veľmi populárna, a preto je vhodné, aby si žiaci túto technológiu osvojili.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to compile a comprehensive set of practical tasks with a methodical description of the basics of additive production (3D printing) for primary school pupils. Introduction of technical subjects or extracurricular activities already in the first stage of primary school should lead to greater interest in studying technical programs in further levels of education. Therefore, study materials should be prepared so that they are interesting and students will be thrilled that they have learned something new and take something from it. Nowadays, 3D printing is very popular, so it is only good for students to master this technology.
Klíčová slova
3D tlač, aditívna výroba, 3D modelovanie, TinkerCAD, vzdelávacie materiály
Klíčová slova v angličtině
3D printing, additive production, 3D modeling, TinkerCAD, educational materials
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
SK
Anotace
Cieľom diplomovej práce je zostaviť ucelený súbor praktických úloh s metodickým popisom základov aditívnej výroby (3D tlače) pre žiakov 1. stupňa ZŠ. Zavedenie technických predmetov popr. záujmových krúžkov už na prvom stupni základnej školy by malo viesť k väčšiemu záujmu o štúdium technických programov v ďalších stupňoch vzdelávania. Preto by mali byť pripravené študijné materiály tak aby zaujali a žiaci by boli nadšení, že sa niečo nové naučili a odniesli si niečo so sebou. V súčasnej dobe je 3D tlač veľmi populárna, a preto je vhodné, aby si žiaci túto technológiu osvojili.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to compile a comprehensive set of practical tasks with a methodical description of the basics of additive production (3D printing) for primary school pupils. Introduction of technical subjects or extracurricular activities already in the first stage of primary school should lead to greater interest in studying technical programs in further levels of education. Therefore, study materials should be prepared so that they are interesting and students will be thrilled that they have learned something new and take something from it. Nowadays, 3D printing is very popular, so it is only good for students to master this technology.
Klíčová slova
3D tlač, aditívna výroba, 3D modelovanie, TinkerCAD, vzdelávacie materiály
Klíčová slova v angličtině
3D printing, additive production, 3D modeling, TinkerCAD, educational materials
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši na téma aditivní výroba. 2. Proveďte průzkum současných možností využití aditivní výroby na ZŠ. 3. Na základě průzkumu navrhněte koncept zavedení aditivní výroby do výuky na ZŠ. 4. Připravte výukové materiály v rámci praktického cvičení. 5. Ověřte proveditelnost připravených cvičení.
Zásady pro vypracování
1. Vypracujte literární rešerši na téma aditivní výroba. 2. Proveďte průzkum současných možností využití aditivní výroby na ZŠ. 3. Na základě průzkumu navrhněte koncept zavedení aditivní výroby do výuky na ZŠ. 4. Připravte výukové materiály v rámci praktického cvičení. 5. Ověřte proveditelnost připravených cvičení.
Seznam doporučené literatury
1. Ian GIBSON, David ROSEN a Brent STUCKER. Additive Manufacturing Technologies: 3D Printing, Rapid Prototyping, and Direct Digital Manufacturing. New York: Springer, 2015. ISBN 978-1-4939-2112-6. 2. Andreas GEBHARDT a Jan-Steffen HÖTTER. Additive Manufacturing: 3D Printing for Prototyping and Manufacturing. Munich: Carl Hanser Verlag, 2016. ISBN 978-1-56990-582-1. 3. Ondřej STŘÍTESKÝ. Základy 3D tisku s Josefem Průšou. Praha: Prusa Research a.s., 2019. Dostupné Online: https://www.prusa3d.com/cs/stranka/zaklady-3d-tisku-s-josefem-prusou_490/. 4. Geoff PETTY. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
Seznam doporučené literatury
1. Ian GIBSON, David ROSEN a Brent STUCKER. Additive Manufacturing Technologies: 3D Printing, Rapid Prototyping, and Direct Digital Manufacturing. New York: Springer, 2015. ISBN 978-1-4939-2112-6. 2. Andreas GEBHARDT a Jan-Steffen HÖTTER. Additive Manufacturing: 3D Printing for Prototyping and Manufacturing. Munich: Carl Hanser Verlag, 2016. ISBN 978-1-56990-582-1. 3. Ondřej STŘÍTESKÝ. Základy 3D tisku s Josefem Průšou. Praha: Prusa Research a.s., 2019. Dostupné Online: https://www.prusa3d.com/cs/stranka/zaklady-3d-tisku-s-josefem-prusou_490/. 4. Geoff PETTY. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
Přílohy volně vložené
1x CD s prílohami
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka seznámila komisi s výsledky své diplomové práce. Poté byly prezentovány posudky vedoucího a oponenta diplomové práce. Poté byla vedena rozprava během které byly položeny následující dotazy:
Studentka prezenční formy studia ukázala ve své práci, že dokáže samostatně řešit problémy, které se týkají i technické problematiky. Studentka dle přesného časového harmonogramu plnila jednotlivé cíle práce, pravidelně konzultovala studovanou problematiku a zúčastnila se exkurze v laboratořích aditivních technologií (3D tisku) na FAI a FT UTB ve Zlíně. (dr. Mizera)
V rámci rozpravy doporučuji, aby studentka prezentovala vytvořené metodické listy pro žákyi učitele. Z dotazníkového šetření formulovala závěr, že učitelé 1. stupně jsou ochotni zavést problematiku 3D tisku do své výuky. Jsou tito učitelé také schopni výuku realizovat? Mají opravdu takové znalosti a dovednosti, které jim umožní 3D tisk na 1. stupni vyučovat? Pokud ne, co by studentka navrhovala? Jak řeší bezpečnost práce dětí na 3D tiskárně? (dr. Sedláček)
Jak dlouho děti dokáží udržet pozornost při přípravě jedné části vaší práce? Kolik setkání mají děti během výuky s 3D tiskárnou? (prof. Jašek)
Předpokládala jste 1 skupinu dětí nebo více skupin s menším počtem dětí? Když tiskne jedno dítě co dělají ostatní děti? Jak je to finačně náročné? (dr. Sysala)
Diplomantka pohotově reagovala a všechny otázky správně zodpověděla.