Tématem bakalářské práce je motivace odsouzených ke vzdělávání, konkrétně k rekvalifikačnímu vzdělávání ve Věznicích Znojmo a Příbram. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezuje prostřednictvím odborné literatury oblast výkonu trestu odnětí svobody, pojmy penologie a penitenciaristika, program zacházení a představuje instituci Vězeňské služby ČR. Dále se zabývá vzděláváním dospělých a odsouzených, u kterých se zaměřuje na jejich motivaci ke vzdělávání. Praktická část zahrnuje kvantitativní výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření, jehož výsledky jsou podkladem pro vyhodnocení cíle této práce, a to zjištění motivačních faktorů odsouzených k rekvalifikačnímu vzdělávání. Práce dále zjišťuje, jak hodnotí odsouzení průběh rekvalifikačního kurzu, výkon učitele, jaké bariéry vnímají ve vzdělávání, odhaluje očekávání odsouzených týkající se jejich mzdových představ, zájmu o práci v oboru studia a o případné další vzdělávání. Z výsledků výzkumného šetření a jejich interpretace vychází závěrečné doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The topic for my bachelor thesis is the motivation for education with convicts, namely for requalification courses in the prison houses of Znojmo and of Příbram, the Czech Republic. The thesis consists of two parts, the theoretical and the practical. In the theoretical part, I have used available expert sources to define the field of service of a term of imprisonment,the terms like penology and penitentiaristics, the treatment programme, and I have introduced the institution of the Prison Service of the Czech Republic. Furthermore, I have dealt with the education of adult people and convicts, focusing on their motivation for education. The practical part of the thesis includes a quantitative research which I carried out by means of a questionnaire whose results are the basis for evaluating the goal of this thesis, particularly to ascertain the motivation factors for requalification courses with the convicts. Furthermore, I have tried to find out what the convicts think of the requalification courses, of the performance of the teacher, what obstacles they think there are in their education, what expectations the convicts have in terms of their wages or salaries, in terms of their interest in working in the field of their study and possibly, in terms of their further education. The questionnaire results and their interpretation are the basis for the final recommendations for further practice.
Klíčová slova
motivace, vzdělávání, rekvalifikační vzdělávání, výkon trestu odnětí svobody, odsouzení.
Klíčová slova v angličtině
motivation, education, requalification courses, service of a term of imprisonment, the convicts.
Rozsah průvodní práce
72 s. (125 494 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je motivace odsouzených ke vzdělávání, konkrétně k rekvalifikačnímu vzdělávání ve Věznicích Znojmo a Příbram. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část vymezuje prostřednictvím odborné literatury oblast výkonu trestu odnětí svobody, pojmy penologie a penitenciaristika, program zacházení a představuje instituci Vězeňské služby ČR. Dále se zabývá vzděláváním dospělých a odsouzených, u kterých se zaměřuje na jejich motivaci ke vzdělávání. Praktická část zahrnuje kvantitativní výzkum realizovaný pomocí dotazníkového šetření, jehož výsledky jsou podkladem pro vyhodnocení cíle této práce, a to zjištění motivačních faktorů odsouzených k rekvalifikačnímu vzdělávání. Práce dále zjišťuje, jak hodnotí odsouzení průběh rekvalifikačního kurzu, výkon učitele, jaké bariéry vnímají ve vzdělávání, odhaluje očekávání odsouzených týkající se jejich mzdových představ, zájmu o práci v oboru studia a o případné další vzdělávání. Z výsledků výzkumného šetření a jejich interpretace vychází závěrečné doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The topic for my bachelor thesis is the motivation for education with convicts, namely for requalification courses in the prison houses of Znojmo and of Příbram, the Czech Republic. The thesis consists of two parts, the theoretical and the practical. In the theoretical part, I have used available expert sources to define the field of service of a term of imprisonment,the terms like penology and penitentiaristics, the treatment programme, and I have introduced the institution of the Prison Service of the Czech Republic. Furthermore, I have dealt with the education of adult people and convicts, focusing on their motivation for education. The practical part of the thesis includes a quantitative research which I carried out by means of a questionnaire whose results are the basis for evaluating the goal of this thesis, particularly to ascertain the motivation factors for requalification courses with the convicts. Furthermore, I have tried to find out what the convicts think of the requalification courses, of the performance of the teacher, what obstacles they think there are in their education, what expectations the convicts have in terms of their wages or salaries, in terms of their interest in working in the field of their study and possibly, in terms of their further education. The questionnaire results and their interpretation are the basis for the final recommendations for further practice.
Klíčová slova
motivace, vzdělávání, rekvalifikační vzdělávání, výkon trestu odnětí svobody, odsouzení.
Klíčová slova v angličtině
motivation, education, requalification courses, service of a term of imprisonment, the convicts.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výkonu trestu odnětí svobody, rekvalifikace a motivace odsouzených ke vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výkonu trestu odnětí svobody, rekvalifikace a motivace odsouzených ke vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
MUŽÍK, Jaroslav, 2012. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-738-4.
NAKONEČNÝ, Milan, 2014. Motivace chování. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-830-6.
RASZKOVÁ, Tereza a Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ, 2018. Kapitoly z penologie I: vězeňství. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-716-9.
VETEŠKA, Jaroslav, 2010. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-80-86723-98-3.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
MUŽÍK, Jaroslav, 2012. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-738-4.
NAKONEČNÝ, Milan, 2014. Motivace chování. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-830-6.
RASZKOVÁ, Tereza a Stanislava SVOBODA HOFERKOVÁ, 2018. Kapitoly z penologie I: vězeňství. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-716-9.
VETEŠKA, Jaroslav, 2010. Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-80-86723-98-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její strukturu. Seznámila komisi s designem výzkumu. Následně popsala nejdůležitější výsledky výzkumu. Studentka odpověděla na otázky vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.
dr. Skarupská požádala studentku, aby objasnila vztah tématu k oboru sociální pedagogika. Studentka adekvátně odpověděla.