Bakalářská práce "Pracovníci telefonické krizové pomoci, jejich vzdělávání a supervize" je zaměřena na pracovníky nabízející telefonickou krizovou pomoc.
Teoretická část práce vysvětluje, co jsou pojmy sociální služby, krize, telefonická krizová pomoc, výhody a nevýhody této služby a rozdělení linek pomoci podle cílové skupiny. Dále se zabývá pracovníky telefonické krizové pomoci, zátěžovými faktory působící na pracovníky, vzděláváním, možné supervize a psychohygieny.
V praktické části se práce zaměřuje na přípravu a samotný výzkum. Zde analyzuje výsledky kvantitativního výzkumu provedeného dotazníkovou metodou u pracovníků telefonické krizové pomoci, zaměřeného na využitelnost a nabízené možnosti kurzů a procesu vzdělávání. Dále také na možnosti supervize, psychohygieny a řešení syndromu vyhoření.
Anotace v angličtině
This thesis " Employees of Telephone Crisis Assistance, Possibilities of their Education and Supervision" is devoted to the topic of workers of crisis hotlines. The theoretical part of the thesis provides the necessary definitions and descriptions of the basic terms such as social services, crisis, and crisis hotline. It discusses the advantages and disadvantages of the service and specifies the basic characteristics of its structure based on the target group. Furthermore, it focuses on the workers of crisis hotlines and the stress factors that might affect them. Consequently, it considers the necessary education, supervision, and psychohygiene essential for this job. The practical part is concerned with the research and its preparation. The data were gathered through quantitative research in the form of a questionnaire. The questionnaires were filled in by current crisis hotline workers, focusing on courses and other means of education available to them, mapping their access to supervision, psychohygiene, and possible prevention of burnout syndrome.
Bakalářská práce "Pracovníci telefonické krizové pomoci, jejich vzdělávání a supervize" je zaměřena na pracovníky nabízející telefonickou krizovou pomoc.
Teoretická část práce vysvětluje, co jsou pojmy sociální služby, krize, telefonická krizová pomoc, výhody a nevýhody této služby a rozdělení linek pomoci podle cílové skupiny. Dále se zabývá pracovníky telefonické krizové pomoci, zátěžovými faktory působící na pracovníky, vzděláváním, možné supervize a psychohygieny.
V praktické části se práce zaměřuje na přípravu a samotný výzkum. Zde analyzuje výsledky kvantitativního výzkumu provedeného dotazníkovou metodou u pracovníků telefonické krizové pomoci, zaměřeného na využitelnost a nabízené možnosti kurzů a procesu vzdělávání. Dále také na možnosti supervize, psychohygieny a řešení syndromu vyhoření.
Anotace v angličtině
This thesis " Employees of Telephone Crisis Assistance, Possibilities of their Education and Supervision" is devoted to the topic of workers of crisis hotlines. The theoretical part of the thesis provides the necessary definitions and descriptions of the basic terms such as social services, crisis, and crisis hotline. It discusses the advantages and disadvantages of the service and specifies the basic characteristics of its structure based on the target group. Furthermore, it focuses on the workers of crisis hotlines and the stress factors that might affect them. Consequently, it considers the necessary education, supervision, and psychohygiene essential for this job. The practical part is concerned with the research and its preparation. The data were gathered through quantitative research in the form of a questionnaire. The questionnaires were filled in by current crisis hotline workers, focusing on courses and other means of education available to them, mapping their access to supervision, psychohygiene, and possible prevention of burnout syndrome.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, telefonické krizové pomoci, vzdělávání a supervize pracovníků telefonické krizové pomoci.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociálních služeb, telefonické krizové pomoci, vzdělávání a supervize pracovníků telefonické krizové pomoci.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BOHATÁ, Kateřina, Klára GRAMPPOVÁ JANEČKOVÁ a Jindřiška KOTRLOVÁ, 2019. Proměny krizové intervence: fenomén dlouhodobě opakovaně volajících v TKI. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton. 198 s. ISBN 9788075537515.
HAWKINS, Peter a Robin SHOHET, 2004. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. 202 s. ISBN 8071787159.
SCHAVEL, Milan, Ján GABURA, Kristián KOVÁCS, Ivana MRÁZKOVÁ, Milada BOHOVICOVÁ, Slavomír KRUPA a Klára PARIĽAKOVÁ, 2010. Supervízia a jej využitie v sociálnej práci. Bratislava: VŠZaSP sv. Alžbety, n.o. 83 s. ISBN 9788089271795.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence, 2017. Praha: Grada. 285 s. Psyché. ISBN 9788024753270.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe, 2005. 3. vyd. V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství. 128 s. Studijní texty. ISBN 8086429369.
VODÁČKOVÁ, Daniela, 2012. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál. 543 s. ISBN 9788026202127.
Seznam doporučené literatury
BOHATÁ, Kateřina, Klára GRAMPPOVÁ JANEČKOVÁ a Jindřiška KOTRLOVÁ, 2019. Proměny krizové intervence: fenomén dlouhodobě opakovaně volajících v TKI. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton. 198 s. ISBN 9788075537515.
HAWKINS, Peter a Robin SHOHET, 2004. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál. 202 s. ISBN 8071787159.
SCHAVEL, Milan, Ján GABURA, Kristián KOVÁCS, Ivana MRÁZKOVÁ, Milada BOHOVICOVÁ, Slavomír KRUPA a Klára PARIĽAKOVÁ, 2010. Supervízia a jej využitie v sociálnej práci. Bratislava: VŠZaSP sv. Alžbety, n.o. 83 s. ISBN 9788089271795.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence, 2017. Praha: Grada. 285 s. Psyché. ISBN 9788024753270.
ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat: učebnice metod sociální praxe, 2005. 3. vyd. V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství. 128 s. Studijní texty. ISBN 8086429369.
VODÁČKOVÁ, Daniela, 2012. Krizová intervence. 3. vyd. Praha: Portál. 543 s. ISBN 9788026202127.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student velmi stručně zmínil teoretická východiska tématu a následně seznámil komisi s cíli výzkumu. Podrobněji popisoval metodologii výzkumu. Zkoušející se doptávala na způsob výběru respondentů do výzkumného souboru. Student nedokázal adekvátně odpovědět. Následně shrnul výzkumná zjištění. Komise doporučila analyzovat položky dotazníku vzhledem k výzkumným otázkám. Zazněly i další slabší stránky práce. Student odpovídal na otázky z posudků.