Bakalářská práce se zaměřuje na kariérové rozhodování žáků v posledním ročníku jejich středoškolského studia. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska z oblasti vzdělávací a profesní dráhy žáků středních škol a kariérového poradenství na středních školách. Praktická část se zabývá výzkumem v dané oblasti a jeho výsledky. Cílem bylo zjistit, jak vybrané faktory ovlivňují volbu další vzdělávací a profesní dráhy budoucích absolventů. Vyhodnocení výzkumu probíhalo na základě dotazníkového šetření u 1105 respondentů z 19 středních škol ve Zlínském kraji. Výsledky ukazují míru vlivu jednotlivých faktorů na kariérové rozhodování žáků za celý výzkumný soubor a také ve srovnání dle kategorie vzdělání a pohlaví.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a topic of career decision-making of secondary school students in their last year. There are theoretical frameworks of education and professional career of students and secondary school career counselling define in the theoretical part. The practical side of this thesis inquire the research of above topic and its results. The purpose of this thesis was to find out, how chosen factors affect students in their choice of educational and professional career. Research evaluation was done with the 1105 respondents from 19 secondary schools within Zlín region. The results indicate the extent of the factors impact on the vocational decision-making of the research file as well as a comparison of education and gender.
Klíčová slova
vzdělávací a profesní dráha, nezaměstnanost absolventů, kariérové poradenství, kariérové rozhodování, trh práce, preference aspektů práce
Klíčová slova v angličtině
educational and professional career, graduate unemployment, career counselling, career decision-making, labour market, work aspects preferences
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na kariérové rozhodování žáků v posledním ročníku jejich středoškolského studia. V teoretické části jsou vymezena teoretická východiska z oblasti vzdělávací a profesní dráhy žáků středních škol a kariérového poradenství na středních školách. Praktická část se zabývá výzkumem v dané oblasti a jeho výsledky. Cílem bylo zjistit, jak vybrané faktory ovlivňují volbu další vzdělávací a profesní dráhy budoucích absolventů. Vyhodnocení výzkumu probíhalo na základě dotazníkového šetření u 1105 respondentů z 19 středních škol ve Zlínském kraji. Výsledky ukazují míru vlivu jednotlivých faktorů na kariérové rozhodování žáků za celý výzkumný soubor a také ve srovnání dle kategorie vzdělání a pohlaví.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a topic of career decision-making of secondary school students in their last year. There are theoretical frameworks of education and professional career of students and secondary school career counselling define in the theoretical part. The practical side of this thesis inquire the research of above topic and its results. The purpose of this thesis was to find out, how chosen factors affect students in their choice of educational and professional career. Research evaluation was done with the 1105 respondents from 19 secondary schools within Zlín region. The results indicate the extent of the factors impact on the vocational decision-making of the research file as well as a comparison of education and gender.
Klíčová slova
vzdělávací a profesní dráha, nezaměstnanost absolventů, kariérové poradenství, kariérové rozhodování, trh práce, preference aspektů práce
Klíčová slova v angličtině
educational and professional career, graduate unemployment, career counselling, career decision-making, labour market, work aspects preferences
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávací a profesní dráhy žáků SŠ a kariérového poradenství na středních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti vzdělávací a profesní dráhy žáků SŠ a kariérového poradenství na středních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KNOTOVÁ, Dana, 2014. Školní poradenství. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
LACINOVÁ, Lenka, Stanislav JEŽEK a Petr MACEK, ed., 2016. Cesty do dospělosti: psychlogické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8400-1.
PATTON, Wendy a Mary MCMAHON, 2015. Kariérový rozvoj a systémová teorie: propojení mezi teorií a praxí. Praha: Cenrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce. ISBN 978-80-88153-04-7.
PÝCHOVÁ, Silvie et al., 2020. Kariérové poradenství na každý pád. Praha: Wolters Kluwer. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-604-7.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
KNOTOVÁ, Dana, 2014. Školní poradenství. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4502-2.
LACINOVÁ, Lenka, Stanislav JEŽEK a Petr MACEK, ed., 2016. Cesty do dospělosti: psychlogické a sociální charakteristiky dnešních dvacátníků. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8400-1.
PATTON, Wendy a Mary MCMAHON, 2015. Kariérový rozvoj a systémová teorie: propojení mezi teorií a praxí. Praha: Cenrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce. ISBN 978-80-88153-04-7.
PÝCHOVÁ, Silvie et al., 2020. Kariérové poradenství na každý pád. Praha: Wolters Kluwer. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-604-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka započala svou bakalářskou práci teoretickými východisky. Dále se věnovala empirické části, včetně vymezení výzkumného problému, výzkumných otázek a cílů. Nejvíce studentka hovořila o výsledcích výzkumu, interpretaci dat a neopomenula zmínit ani praktická a reálná doporučení v rámci praxe. Členové komise ocenili prezentaci výzkumu.