Bakalářská práce vysvětluje význam rodiny v životě jedince, popisuje ústavní péči, a jak se od dob minulých změnil její přístup k dětem. Dále se soustřeďuje na rozdělení ústavní péče a poslední kapitola se zaměřuje na přípravu a následný odchod jedince z dětského domova. Cílem práce je zmapovat životní cestu mladých dospělých a ponořit se do hloubky jejich příběhů.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis explains the importance of the family in an individual's life, describes institutional care, and how its approach to children has changed since the past. Its aim is also the division of institutional care and the last chapter focuses on the preparation and subsequent departure of an individual from the children's house. The aim of the work is to map the life path of young adults and to delve into the depths of their stories.
Klíčová slova
rodina, dětský domov, náhradní rodinná péče, legislativa
Klíčová slova v angličtině
family, children's home, surrogate family care, legislation
Rozsah průvodní práce
88 s. (27 196 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce vysvětluje význam rodiny v životě jedince, popisuje ústavní péči, a jak se od dob minulých změnil její přístup k dětem. Dále se soustřeďuje na rozdělení ústavní péče a poslední kapitola se zaměřuje na přípravu a následný odchod jedince z dětského domova. Cílem práce je zmapovat životní cestu mladých dospělých a ponořit se do hloubky jejich příběhů.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis explains the importance of the family in an individual's life, describes institutional care, and how its approach to children has changed since the past. Its aim is also the division of institutional care and the last chapter focuses on the preparation and subsequent departure of an individual from the children's house. The aim of the work is to map the life path of young adults and to delve into the depths of their stories.
Klíčová slova
rodina, dětský domov, náhradní rodinná péče, legislativa
Klíčová slova v angličtině
family, children's home, surrogate family care, legislation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, náhradní rodinné péče a přípravy dětí z dětských domovů na samostatný život.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou narativních rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti ústavní výchovy, náhradní rodinné péče a přípravy dětí z dětských domovů na samostatný život.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou narativních rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BUREŠOVÁ, Pavla, Jana POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ a Pavla VYHNÁLKOVÁ, ed., 2008. Rodina a náhradní rodinná péče. Olomouc: Hanex. ISBN 978-80-7409-013-4.
ERAZÍMOVÁ, Lucie a Michaela KITZBERGEROVÁ, ed., 2005. "Z ústavu do života": (podpora rozvoje sociálních a komunikačních dovedností dětí). Praha: Člověk v tísni - společnost při ČT. ISBN 80-903510-4-2.
MATOUŠEK, Oldřich, Hana PAZLAROVÁ a Lenka BALDOVÁ, 2008. Individuální plánovaní služeb u ohrožených dětí a mladistvých s důrazem na děti odcházející z ústavní výchovy. Praha: Občanské sdružení Člověk hledá člověka. ISBN 978-80- 254-2756-9.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2005. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-0956-0.
Seznam doporučené literatury
BUREŠOVÁ, Pavla, Jana POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ a Pavla VYHNÁLKOVÁ, ed., 2008. Rodina a náhradní rodinná péče. Olomouc: Hanex. ISBN 978-80-7409-013-4.
ERAZÍMOVÁ, Lucie a Michaela KITZBERGEROVÁ, ed., 2005. "Z ústavu do života": (podpora rozvoje sociálních a komunikačních dovedností dětí). Praha: Člověk v tísni - společnost při ČT. ISBN 80-903510-4-2.
MATOUŠEK, Oldřich, Hana PAZLAROVÁ a Lenka BALDOVÁ, 2008. Individuální plánovaní služeb u ohrožených dětí a mladistvých s důrazem na děti odcházející z ústavní výchovy. Praha: Občanské sdružení Člověk hledá člověka. ISBN 978-80- 254-2756-9.
ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH, 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6382-2.
VÁGNEROVÁ, Marie, 2005. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-0956-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka v úvodu zmínila vymezení teoretických východisek ve spojitosti s mladými dospělými v souvislosti s dětským domovem. Poté pokračovala praktickou částí. Zmínila výzkumný problém, cíle a otázky, včetně výzkumné metody. Dále se věnovala výsledkům výzkumu a otázkám ze strany vedoucí práce a oponenta. Členové komise se doptávali na jinou podobu výzkumných otázek.