Tato bakalářská práce se zaměřuje na zařazení dopravní výchovy do vzdělávacího systému v České republice. Zejména se zaměřuje na zařazení dopravní výchovy do kurikula mateřských škol. Praktická část je věnována výzkumu, který se zaměřuje na to, jak učitelky mateřských škol vnímají zařazení tohoto tématu do celkového vzdělávání a na funkčnost nastaveného režimu dopravní výchovy v daných mateřských školách.
Anotace v angličtině
This graduation work is focused on the inclusion of traffic education in the education system in the Czech Republic. It focuses on the inclusion of traffic education in the kindergarten curriculum. The practical part is devoted to research, which focuses on how kindergarten teachers perceive the inclusion of this topic in general education and the functionality of the set regime of traffic education in the kindergartens.
Klíčová slova
dopravní výchova, základní pravidla silničního provozu, účastník silničního provozu, děti, školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
traffic education, basic rules of road traffic, road traffic participant, children, school educational program
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na zařazení dopravní výchovy do vzdělávacího systému v České republice. Zejména se zaměřuje na zařazení dopravní výchovy do kurikula mateřských škol. Praktická část je věnována výzkumu, který se zaměřuje na to, jak učitelky mateřských škol vnímají zařazení tohoto tématu do celkového vzdělávání a na funkčnost nastaveného režimu dopravní výchovy v daných mateřských školách.
Anotace v angličtině
This graduation work is focused on the inclusion of traffic education in the education system in the Czech Republic. It focuses on the inclusion of traffic education in the kindergarten curriculum. The practical part is devoted to research, which focuses on how kindergarten teachers perceive the inclusion of this topic in general education and the functionality of the set regime of traffic education in the kindergartens.
Klíčová slova
dopravní výchova, základní pravidla silničního provozu, účastník silničního provozu, děti, školní vzdělávací program
Klíčová slova v angličtině
traffic education, basic rules of road traffic, road traffic participant, children, school educational program
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolní pedagogiky, dopravní výchovy a silničního provozu. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou metody dotazování - rozhovorů a zpracování dat pomocí kódování. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury. Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti předškolní pedagogiky, dopravní výchovy a silničního provozu. Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému. Realizace kvalitativního výzkumu formou metody dotazování - rozhovorů a zpracování dat pomocí kódování. Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace. Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2015. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2.vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0658-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, 2010. Předškolní a primární pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-828-9.
OPRAVILOVÁ, Eva, 2016. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 9788024751078.
PROVALILOVÁ, Iva, Zuzana STRNADOVÁ a Jitka HEINRICHOVÁ, 2018. Metodika dopravní výchovy v předškolním věku dítěte. Brno: Centrum dopravního výzkumu.
ŠRŮTKOVÁ, Helga, 1979. Dopravní výchova v mimotřídní a mimoškolní činnosti dětí a mládeže: Met. příručka pro školy a vých. zařízení 1. a 2. cyklu. 1. vyd. Praha: SPN. Metodické příručky BESIP-Bezpečnost silničního provozu.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2015. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2.vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0658-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA, 2010. Předškolní a primární pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-828-9.
OPRAVILOVÁ, Eva, 2016. Předškolní pedagogika. Praha: Grada. Pedagogika. ISBN 9788024751078.
PROVALILOVÁ, Iva, Zuzana STRNADOVÁ a Jitka HEINRICHOVÁ, 2018. Metodika dopravní výchovy v předškolním věku dítěte. Brno: Centrum dopravního výzkumu.
ŠRŮTKOVÁ, Helga, 1979. Dopravní výchova v mimotřídní a mimoškolní činnosti dětí a mládeže: Met. příručka pro školy a vých. zařízení 1. a 2. cyklu. 1. vyd. Praha: SPN. Metodické příručky BESIP-Bezpečnost silničního provozu.