Tato diplomová práce se věnuje konceptu environmentální gramotnosti a jejímu možnému využití jako nástroje prevence environmentálních rizik. Teoretická část vymezuje současné pojetí environmentální bezpečnosti a její zajišťování; dále představuje zmiňovaný koncept jako vhodný nástroj prevence rizik, dosažitelný skrze environmentální vzdělávání. V praktické části jsou pomocí analytických metod PESTLE a SWOT zmapovány faktory, které ovlivňují vybranou základní školu ZŠ Hutník Veselí nad Moravou a její schopnost vytvářet prostor pro rozvíjení environmentální gramotnosti. Bylo zjištěno, že tento prostor je úspěšně vytvářen, daná škola je schopna produkovat v základu environmentálně gramotné žáky. Výstupem práce je návrh metodické příručky s doporučeními pro rozvoj environmentální gramotnosti žáků základních škol.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the concept of environmental literacy and its possible use as a tool for environmental risk prevention. The theoretical part defines the current concept of environmental safety and its provision; furthermore, it presents the concept as a proper risk prevention tool, achievable through environmental education. In the practical part, using the PESTLE and SWOT analytical methods, the factors that influence the selected primary school Hutník Veselí nad Moravou and its ability to create space for the development of environmental literacy are mapped. It was found that this space is successfully created, the school is able to produce basically environmentally literate pupils. The output of the work is a draft methodological manual with recommendations for the development of environmental literacy of primary school pupils.
Tato diplomová práce se věnuje konceptu environmentální gramotnosti a jejímu možnému využití jako nástroje prevence environmentálních rizik. Teoretická část vymezuje současné pojetí environmentální bezpečnosti a její zajišťování; dále představuje zmiňovaný koncept jako vhodný nástroj prevence rizik, dosažitelný skrze environmentální vzdělávání. V praktické části jsou pomocí analytických metod PESTLE a SWOT zmapovány faktory, které ovlivňují vybranou základní školu ZŠ Hutník Veselí nad Moravou a její schopnost vytvářet prostor pro rozvíjení environmentální gramotnosti. Bylo zjištěno, že tento prostor je úspěšně vytvářen, daná škola je schopna produkovat v základu environmentálně gramotné žáky. Výstupem práce je návrh metodické příručky s doporučeními pro rozvoj environmentální gramotnosti žáků základních škol.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the concept of environmental literacy and its possible use as a tool for environmental risk prevention. The theoretical part defines the current concept of environmental safety and its provision; furthermore, it presents the concept as a proper risk prevention tool, achievable through environmental education. In the practical part, using the PESTLE and SWOT analytical methods, the factors that influence the selected primary school Hutník Veselí nad Moravou and its ability to create space for the development of environmental literacy are mapped. It was found that this space is successfully created, the school is able to produce basically environmentally literate pupils. The output of the work is a draft methodological manual with recommendations for the development of environmental literacy of primary school pupils.
Vypracujte rešerši současných poznatků ohledně environmentální bezpečnosti, environmentálních rizik a metod prevence těchto rizik.
Analyzujte a vyhodnoťte vnější vlivy formující přístup ke konceptu environmentální gramotnosti v ČR (v kontextu prevence rizik).
Analyzujte výuku na vybrané základní škole; zjistěte, zda je v praxi věnován prostor zvyšování environmentální gramotnosti žáků (v kontextu prevence rizik).
Navrhněte vlastní metodickou příručku, týkající se environmentálních rizik a jejich řízení, vhodnou jako pomůcku pro výuku na základních školách.
Zásady pro vypracování
Vypracujte rešerši současných poznatků ohledně environmentální bezpečnosti, environmentálních rizik a metod prevence těchto rizik.
Analyzujte a vyhodnoťte vnější vlivy formující přístup ke konceptu environmentální gramotnosti v ČR (v kontextu prevence rizik).
Analyzujte výuku na vybrané základní škole; zjistěte, zda je v praxi věnován prostor zvyšování environmentální gramotnosti žáků (v kontextu prevence rizik).
Navrhněte vlastní metodickou příručku, týkající se environmentálních rizik a jejich řízení, vhodnou jako pomůcku pro výuku na základních školách.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6642-7.
MARTINOVSKÝ, Petr. Environmentální bezpečnost v České republice. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8191-8.
SCHOLZ, Roland W. Environmental Literacy in Science and Society: From Knowledge to Decisions. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. ISBN 978-05-119-2152-0.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6642-7.
MARTINOVSKÝ, Petr. Environmentální bezpečnost v České republice. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8191-8.
SCHOLZ, Roland W. Environmental Literacy in Science and Society: From Knowledge to Decisions. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. ISBN 978-05-119-2152-0.
Další odborná literatura dle doporučení vedoucího diplomové práce.
Přílohy volně vložené
1 návrh metodické příručky
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Otázky Oponenta:
Postrádám alespoň stručnou informaci jak je problematika environmentální gramotnosti řešena např. v jiných státech EU. - zodpovězeno
Způsob implantace metodické příručky do procesu výuky na ZŠ. - zodpovězeno
Diskuze:
prof. Ing. Vladimír Adamec, CSc. - Má větší význam školní či domácí výchova v daném kontextu? - zodpovězeno zcela
Dr. h. c. mult. prof. Ing. Juraj Sinay, DrSc. - Skutečně jste zpracovala všechny uvedené zdroje, kterých je nadstandartní množství? - zodpovězeno zcela
doc. RNDr. Mgr. Petr A. Skřehot, Ph.D. - Proč jste do SWOT analýza nezařadila žádného ze zaměstnanců diskutované školy? - zodpovězeno zcela
Proč se ve výsledné příručce nenachází seznam témat s návazností na environmentální rizika a bezpečnost? Pro které stupně ji lze využít?- zodpovězeno částečně
Ing. Slavomíra Vargová, PhD. - Navštěvovala jste tuto školu? Pocházíte z dané oblasti? - zodpovězeno zcela
Mgr. Marek Tomaštík, Ph.D. - Jsou v práci zmíněny i projekty jako například EVVO? - zodpovězeno zcela