Teoretická část práce zkoumá možnosti využití smyslové percepce jakožto důležitého tvůrčího faktoru v grafické tvorbě. Uvádí jednotlivé druhy smyslového vnímání a rozdělení receptorů jak podle původu a charakteru podnětu, tak i z hlediska subjektivního vztahu člověka k přijímaným vjemům. Zmiňuje také fenomén zvaný synestezie a stručně popisuje projevy tohoto fenoménu v historii evropského umění. Dále zkoumá, jakým způsobem lze smyslové vnímání i synestezii využít v tvorbě, a definuje obecné principy, které lze uplatnit při převodu smyslových vjemů do vizuální podoby. Teoretickou část práce uzavírá vizuální průzkum spojitostí mezi formálním vyjádřením v abstraktním umění a grafickém designu. Cílem praktické části projektu je představení tématu synestezie a mezismyslových interakcí formou autorské knihy.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis explores the possibilities of using sensory perception as an important creative factor in graphic design. It presents the different types of sensory perception and the division of receptors according to the origin and nature of the stimulus, as well as in terms of the subjective relationship of the person to the received sensations. It also mentions the phenomenon called synaesthesia and briefly describes the manifestations of this phenomenon in the history of European art. It further explores how sensory perception and synaesthesia can be used in art and defines general principles that can be applied in the conversion of sensory perceptions into visual form. The theoretical part of the thesis concludes with a visual exploration of the connections between formal expression in abstract art and graphic design. The aim of the practical part of the project is to introduce the topic of synaesthesia and intersensory interactions in the form of an author's book.
Teoretická část práce zkoumá možnosti využití smyslové percepce jakožto důležitého tvůrčího faktoru v grafické tvorbě. Uvádí jednotlivé druhy smyslového vnímání a rozdělení receptorů jak podle původu a charakteru podnětu, tak i z hlediska subjektivního vztahu člověka k přijímaným vjemům. Zmiňuje také fenomén zvaný synestezie a stručně popisuje projevy tohoto fenoménu v historii evropského umění. Dále zkoumá, jakým způsobem lze smyslové vnímání i synestezii využít v tvorbě, a definuje obecné principy, které lze uplatnit při převodu smyslových vjemů do vizuální podoby. Teoretickou část práce uzavírá vizuální průzkum spojitostí mezi formálním vyjádřením v abstraktním umění a grafickém designu. Cílem praktické části projektu je představení tématu synestezie a mezismyslových interakcí formou autorské knihy.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis explores the possibilities of using sensory perception as an important creative factor in graphic design. It presents the different types of sensory perception and the division of receptors according to the origin and nature of the stimulus, as well as in terms of the subjective relationship of the person to the received sensations. It also mentions the phenomenon called synaesthesia and briefly describes the manifestations of this phenomenon in the history of European art. It further explores how sensory perception and synaesthesia can be used in art and defines general principles that can be applied in the conversion of sensory perceptions into visual form. The theoretical part of the thesis concludes with a visual exploration of the connections between formal expression in abstract art and graphic design. The aim of the practical part of the project is to introduce the topic of synaesthesia and intersensory interactions in the form of an author's book.
Rozsah teoretické práce minimálně 25 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě na Portál IS/STAG (dle předepsané celouniverzitní šablony viz Směrnice rektora č. 33/2019) a ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků práce v pevné vazbě (v jedné z nich bude vlepeno CD) a 1 výtisk graficky zpracované bakalářské práce, která má volnější grafickou podobu.
1. Teoretická část: smyslová percepce jako tvůrčí faktor v grafickém designu
2. Praktická část: autorská kniha
Zásady pro vypracování
Rozsah teoretické práce minimálně 25 stran + obrazové přílohy (dokumentace praktické části). Práci odevzdat v elektronické podobě na Portál IS/STAG (dle předepsané celouniverzitní šablony viz Směrnice rektora č. 33/2019) a ve formátu PDF na 1 ks CD (DVD) nosiče, dále odevzdat 2 kusy výtisků práce v pevné vazbě (v jedné z nich bude vlepeno CD) a 1 výtisk graficky zpracované bakalářské práce, která má volnější grafickou podobu.
1. Teoretická část: smyslová percepce jako tvůrčí faktor v grafickém designu
2. Praktická část: autorská kniha
Seznam doporučené literatury
ARNHEIM, Rudolf. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley: University of California Press, 2004. ISBN 978-0520243835
BLÁHA, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. Praha: Togga, 2013. Musica viva (Togga). ISBN 978-80-87258-69-9
EVERS, Frans. The Academy of the Senses: Synesthetics in Science, Art, and Education. Den Haag: ArtScience Interfaculty Press, 2012. ISBN 978-94-6190-819-3
HOLLIS, Richard. Stručná historie grafického designu. V Praze: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-27-8
HORSKÝ, Jan, Lenka MARTINEC NOVÁKOVÁ a Vít POKORNÝ, ed. Antropologie smyslů. Praha: Togga, 2019, 263 s. Andrias. ISBN 978-80-7476-162-1
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7
MUNARI, Bruno. Umění jako řemeslo. Praha: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-18-6
OREL, Miroslav a Věra FACOVÁ. Člověk, jeho smysly a svět. Praha: Grada, 2010, 248 s. Psyché. ISBN 9788024729466
SEDLÁŘ, Jaroslav. Ismy: umění 20. století: s esejem Poznámky k interpretaci umění 20. století. Montreal: Meridian World Press, 2014. ISBN 978-0-9685293-5-5
Seznam doporučené literatury
ARNHEIM, Rudolf. Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. Berkeley: University of California Press, 2004. ISBN 978-0520243835
BLÁHA, Jaroslav. Výtvarné umění a hudba. Praha: Togga, 2013. Musica viva (Togga). ISBN 978-80-87258-69-9
EVERS, Frans. The Academy of the Senses: Synesthetics in Science, Art, and Education. Den Haag: ArtScience Interfaculty Press, 2012. ISBN 978-94-6190-819-3
HOLLIS, Richard. Stručná historie grafického designu. V Praze: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-27-8
HORSKÝ, Jan, Lenka MARTINEC NOVÁKOVÁ a Vít POKORNÝ, ed. Antropologie smyslů. Praha: Togga, 2019, 263 s. Andrias. ISBN 978-80-7476-162-1
KULKA, Jiří. Psychologie umění. Praha: Grada, 2008. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2329-7
MUNARI, Bruno. Umění jako řemeslo. Praha: Rubato, 2014. Eseje (Rubato). ISBN 978-80-87705-18-6
OREL, Miroslav a Věra FACOVÁ. Člověk, jeho smysly a svět. Praha: Grada, 2010, 248 s. Psyché. ISBN 9788024729466
SEDLÁŘ, Jaroslav. Ismy: umění 20. století: s esejem Poznámky k interpretaci umění 20. století. Montreal: Meridian World Press, 2014. ISBN 978-0-9685293-5-5
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Teoretická práce se zcela vymyká obvyklé úrovni nejen bakalářských, ale i magisterských prací. V podstatě jde o kvalitně rozpracovanou disertační práci. Vysoká úroveň obsahu, jazykové stylistiky i grafické úpravy.
Praktická část svým rozsahem, nápaditostí a řemeslným dotažením patří k tomu nejlepšímu, co v ateliéru Grafický design nejméně za posledních 5 let vzniklo.