Tato diplomová práce se zabývá problematikou kreativity v malých, středních a velkých agenturách, přičemž přistupuje ke kreativitě jako k souboru dovedností umožňujících překonávat její bariéry. Na základě rešerše odborné literatury jsou zde popsány základní pojmy související s tématem práce a shrnuty přístupy jednotlivých autorů k bariérám kreativity. V rámci kvalitativního výzkumu jsou zkoumány bariéry kreativity, se kterými se participanti výzkumu setkávají v praxi, a taktéž jejich pohled na práci na straně klienta a agentury, na volné noze a ve firmách různých velikostí. Výsledky jsou porovnávány s poznatky popsanými v odborné literatuře. Navazující kvantitativní výzkum zkoumá, jakou roli hraje velikost a typ podniku ve výskytu bariér kreativity. Projektová část práce se soustředí na návrh různých přístupů, které mohou pomoci při jejich překonávání.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on creativity in small, medium, and large creative agencies, approaching creativity as a set of skills that enable it to overcome its barriers. Based on a literature search, it describes the basic concepts related to the topic of the thesis and summarizes the approaches of different authors to the barriers to creativity. The qualitative research explores the barriers to creativity that the research participants encounter in practice, as well as their perspectives on working in advertising on the client and agency side, as freelancers and in companies of different sizes. The results are compared with findings described in the literature. Follow-up quantitative research explores the role of company size and type in the prevalence of barriers to creativity. The project part of the thesis focuses on proposing different approaches that can help in overcoming them.
Klíčová slova
kreativita, bariéry kreativity, reklamní agentura, velikost podniku, práce v reklamě, práce v marketingu, reklama, marketing
Tato diplomová práce se zabývá problematikou kreativity v malých, středních a velkých agenturách, přičemž přistupuje ke kreativitě jako k souboru dovedností umožňujících překonávat její bariéry. Na základě rešerše odborné literatury jsou zde popsány základní pojmy související s tématem práce a shrnuty přístupy jednotlivých autorů k bariérám kreativity. V rámci kvalitativního výzkumu jsou zkoumány bariéry kreativity, se kterými se participanti výzkumu setkávají v praxi, a taktéž jejich pohled na práci na straně klienta a agentury, na volné noze a ve firmách různých velikostí. Výsledky jsou porovnávány s poznatky popsanými v odborné literatuře. Navazující kvantitativní výzkum zkoumá, jakou roli hraje velikost a typ podniku ve výskytu bariér kreativity. Projektová část práce se soustředí na návrh různých přístupů, které mohou pomoci při jejich překonávání.
Anotace v angličtině
This thesis is focused on creativity in small, medium, and large creative agencies, approaching creativity as a set of skills that enable it to overcome its barriers. Based on a literature search, it describes the basic concepts related to the topic of the thesis and summarizes the approaches of different authors to the barriers to creativity. The qualitative research explores the barriers to creativity that the research participants encounter in practice, as well as their perspectives on working in advertising on the client and agency side, as freelancers and in companies of different sizes. The results are compared with findings described in the literature. Follow-up quantitative research explores the role of company size and type in the prevalence of barriers to creativity. The project part of the thesis focuses on proposing different approaches that can help in overcoming them.
Klíčová slova
kreativita, bariéry kreativity, reklamní agentura, velikost podniku, práce v reklamě, práce v marketingu, reklama, marketing
Zpracujte rešerši literatury a následně teoretický základ se zaměřením na kreativitu reklamy, kreativní proces, postupy a bariéry kreativity. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte výzkumné otázky a hypotézy, metody výzkumu, konstrukci výběrového souboru, cíl a účel práce.
Pomocí individuálních rozhovorů zjistěte, s jakými kreativními procesy, postupy a bariérami se setkávají pracovníci reklamních agentur v praxi.
Prostřednictvím interpretace dat kriticky porovnejte, zdali se shodují s těmi, které definuje odborná literatura.
Sesbíraná data využijte ke konstrukci dotazníkového šetření, jež se bude soustředit na odhalení proměnných, které ovlivňují výskyt bariér kreativity (velikost agentury, pohlaví apod.).
Na základě výsledků kvalitativního a kvantitativního výzkumu navrhněte různé způsoby, které mohou pomoci agenturám vypořádat se s bariérami kreativity, se kterými se potýkají jejich zaměstnanci. Uveďte, jakým způsobem by bylo možné pokračovat při řešení této problematiky.
Zásady pro vypracování
Zpracujte rešerši literatury a následně teoretický základ se zaměřením na kreativitu reklamy, kreativní proces, postupy a bariéry kreativity. Na základě teoretického vymezení studovaného problému formulujte výzkumné otázky a hypotézy, metody výzkumu, konstrukci výběrového souboru, cíl a účel práce.
Pomocí individuálních rozhovorů zjistěte, s jakými kreativními procesy, postupy a bariérami se setkávají pracovníci reklamních agentur v praxi.
Prostřednictvím interpretace dat kriticky porovnejte, zdali se shodují s těmi, které definuje odborná literatura.
Sesbíraná data využijte ke konstrukci dotazníkového šetření, jež se bude soustředit na odhalení proměnných, které ovlivňují výskyt bariér kreativity (velikost agentury, pohlaví apod.).
Na základě výsledků kvalitativního a kvantitativního výzkumu navrhněte různé způsoby, které mohou pomoci agenturám vypořádat se s bariérami kreativity, se kterými se potýkají jejich zaměstnanci. Uveďte, jakým způsobem by bylo možné pokračovat při řešení této problematiky.
Seznam doporučené literatury
BALOUŠEK, Vít. Žijte a myslete kreativně: deset klíčů k reklamě, která zaujme. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2954-8.
CLEGG, Brian a Paul BIRCH. Kreativita. Brno: CP Books, 2005. V kostce (CP Books). ISBN 80-251-0549-0.
HEGARTY, John. Hegarty o kreativitě. Praha: Slovart, 2015. ISBN 978-80-7529-035-9.
HORŇÁK, Pavel. Kreativita v reklamě. Zlín: VeRBuM, 2014. ISBN 978-80-87500-49-1.
JURÁŠKOVÁ, Olga a Pavel HORŇÁK. Velký slovník marketingových komunikací. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4354-7.
KLEON, Austin. Kraď jako umělec: 10 věcí, které ti nikdo neřekl o kreativitě. Brno: Jan Melvil, 2012. Briquet. ISBN 978-80-87270-36-3.
OGILVY, David. Ogilvy o reklamě. 5. vydání. Praha: Ogilvy & Mather, spol., 2016. ISBN 978-80-270-0856-8.
YOUNG, Miles. Ogilvy o reklamě v digitálním věku. Praha: Svojtka &Co., 2018. ISBN 978-80-256-2159-2.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. 2. aktualizované a doplněné vydání. Brno: Motiv Press, 2017. ISBN 978-80-87981-23-8.
Seznam doporučené literatury
BALOUŠEK, Vít. Žijte a myslete kreativně: deset klíčů k reklamě, která zaujme. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2954-8.
CLEGG, Brian a Paul BIRCH. Kreativita. Brno: CP Books, 2005. V kostce (CP Books). ISBN 80-251-0549-0.
HEGARTY, John. Hegarty o kreativitě. Praha: Slovart, 2015. ISBN 978-80-7529-035-9.
HORŇÁK, Pavel. Kreativita v reklamě. Zlín: VeRBuM, 2014. ISBN 978-80-87500-49-1.
JURÁŠKOVÁ, Olga a Pavel HORŇÁK. Velký slovník marketingových komunikací. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4354-7.
KLEON, Austin. Kraď jako umělec: 10 věcí, které ti nikdo neřekl o kreativitě. Brno: Jan Melvil, 2012. Briquet. ISBN 978-80-87270-36-3.
OGILVY, David. Ogilvy o reklamě. 5. vydání. Praha: Ogilvy & Mather, spol., 2016. ISBN 978-80-270-0856-8.
YOUNG, Miles. Ogilvy o reklamě v digitálním věku. Praha: Svojtka &Co., 2018. ISBN 978-80-256-2159-2.
ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. 2. aktualizované a doplněné vydání. Brno: Motiv Press, 2017. ISBN 978-80-87981-23-8.
Přílohy volně vložené
Současně s prací je ukládán soubor ve formátu zip, který obsahuje 3 tabulky, 10 dokumentů s přepisy rozhovorů a 22 audio nahrávek.
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Předseda komise přivítal studentku na státních závěrečných zkouškách.
Studentka představila zkušební komisi svou diplomovou práci dle předepsané struktury.
Byly přečteny posudky vedoucího a oponenta práce. Studentka dostal prostor vyjádřit se k připomínkám a zodpovědět na níže položené otázky.
V oponentském posudku byly položeny tyto otázky (oponent):
Otázky k obhajobě:
Jak překonat bariéru tzv. „Velmi kreativní klient“ s jasnou představou o výsledku?
Dá se říci, kterou z bariér považuje autorka za nejvýznamnější? Jak jí čelit/ předcházet (z pozice tvůrce/ nadřízeného/ zadavatele).
Domníváte se, že cvičení kreativity mohou překonat uváděné bariéry? Pokud ano, kterou oblast bariér. Studentka velmi připaveně odpověděla na položené otázky.