Diplomová práce s názvem Morphology, je zaměřena na vývoj světelných objektů do prostoru. Projekt zahrnoval spolupráci s firmou Lanik, zabývajících se výrobou pěnových keramických filtrů pro slevárenství. Hlavním cílem mého výzkumu bylo aplikovat vlastnosti průmyslového materiálu do světelné instalace, a nacházení nových designových a konstrukčních řešení pro mou budoucí tvorbu.
Zájmem této práce je světlo a optické materiály. V objektech světlo tvoří důležitou konstantu a evokuje pevný pilíř držící tvary. Zhmotňuje se mezi dvěma materiály, které s ním dále pracují. Při výrobě objektů jsem využívala principů konstrukce a dekonstrukce. Plynulá přeměna konstrukční hmoty na dekonstrukční, evokuje nekonečný přechod od jedné fáze ke druhé, které jsou uzavřeny do kruhu znázorňujícího cyklus. Cyklus vyjádřený instalací, nemá pevně definovaný začátek ani konec, čímž navozuje dojem nekonečné smyčky. Světlo pomocí optických vlastností skla v kombinaci s keramickým materiálem tvaruje objekty zevnitř.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called Morphology, is focused on the development of lighting objects into spaces. The project included cooperation with the company Lanik, which manufactures foam ceramic filters for foundry. The main goal of my research was to apply the properties of industrial material to the lighting installation and find a new design solution by pushing the limits of properties and boundaries of this material for my future work.
The interest of this work is lighting and optical materials. Light in objects forms are an important constant and evokes a solid pillar that holds shapes. Light materializes between two materials that process it further. During the construction of the buildings, the principle of construction and others were deconstructed. The smooth transformation of matter from construction to deconstruction evokes an endless transition from one phase to another, which closes in a circle, representing the cycle. In order for the shapes to follow each other smoothly, they do not have a certain beginning or end. The light uses the optical properties that glass has in combination with ceramic material to shape objects from the inside.
Klíčová slova
světlo, socha, keramika, sklo, umělecká instalace, série objektu, umělecky cyklus
Klíčová slova v angličtině
light, sculpture, ceramics, glass, art installation, object series, artistic cycle
Rozsah průvodní práce
80 s. ( 75461 znaků )
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Morphology, je zaměřena na vývoj světelných objektů do prostoru. Projekt zahrnoval spolupráci s firmou Lanik, zabývajících se výrobou pěnových keramických filtrů pro slevárenství. Hlavním cílem mého výzkumu bylo aplikovat vlastnosti průmyslového materiálu do světelné instalace, a nacházení nových designových a konstrukčních řešení pro mou budoucí tvorbu.
Zájmem této práce je světlo a optické materiály. V objektech světlo tvoří důležitou konstantu a evokuje pevný pilíř držící tvary. Zhmotňuje se mezi dvěma materiály, které s ním dále pracují. Při výrobě objektů jsem využívala principů konstrukce a dekonstrukce. Plynulá přeměna konstrukční hmoty na dekonstrukční, evokuje nekonečný přechod od jedné fáze ke druhé, které jsou uzavřeny do kruhu znázorňujícího cyklus. Cyklus vyjádřený instalací, nemá pevně definovaný začátek ani konec, čímž navozuje dojem nekonečné smyčky. Světlo pomocí optických vlastností skla v kombinaci s keramickým materiálem tvaruje objekty zevnitř.
Anotace v angličtině
The diploma thesis called Morphology, is focused on the development of lighting objects into spaces. The project included cooperation with the company Lanik, which manufactures foam ceramic filters for foundry. The main goal of my research was to apply the properties of industrial material to the lighting installation and find a new design solution by pushing the limits of properties and boundaries of this material for my future work.
The interest of this work is lighting and optical materials. Light in objects forms are an important constant and evokes a solid pillar that holds shapes. Light materializes between two materials that process it further. During the construction of the buildings, the principle of construction and others were deconstructed. The smooth transformation of matter from construction to deconstruction evokes an endless transition from one phase to another, which closes in a circle, representing the cycle. In order for the shapes to follow each other smoothly, they do not have a certain beginning or end. The light uses the optical properties that glass has in combination with ceramic material to shape objects from the inside.
Klíčová slova
světlo, socha, keramika, sklo, umělecká instalace, série objektu, umělecky cyklus
Klíčová slova v angličtině
light, sculpture, ceramics, glass, art installation, object series, artistic cycle
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím diplomové práce
2. Zpracování návrhů, modely, kresebné studie
3. Vypracování písemné doprovodné zprávy zahrnující všechny etapy návrhu
4. Fotodokumentace
5. Obeznámení s použitou technologií
6. Realizace v materiálu
Zásady pro vypracování
1. Konzultace s vedoucím diplomové práce
2. Zpracování návrhů, modely, kresebné studie
3. Vypracování písemné doprovodné zprávy zahrnující všechny etapy návrhu
4. Fotodokumentace
5. Obeznámení s použitou technologií
6. Realizace v materiálu
Seznam doporučené literatury
RABAN, J. Modernes Böhmisches Glas. Praha 1963.
ŠINDELÁŘ, D. Současné umělecké sklo v Československu. Praha 1970.
ADLEROVÁ, A. Současné sklo. Praha 1979. Adlerová, A. a kol. Czechoslovakian Glass 1350-1980. Corning 1981 (Kat. - The Corning Museum of Glass).
ADLEROVÁ, A. České užité umění 1918-1938. Praha 1983.
DRAHOTOVÁ, O. Langhamer, A. a kol. České sklo. Nový Bor 1985.
RICKE, H. Neues Glass in Europa. New Glass in Europe. 50 Künstler-50 Konzepte. 50 Artists-50Concepts. Düsseldorf 1990 (Kat. - Kunstmuseum Düsseldorf).
LANGHAMER, A. Legenda o českém skle. Zlín 1999.
PETROVÁ, S. České sklo. Praha 2001. Pelcl, J. a kol. Český design 1995-2000. Praha 2001.
KIRSCH, R. a kol. Historie sklářské výroby v českých zemích. II/1,2. Praha 2003.
RICKE, H. a kol. Czech Glass 1945-1980. Design in an Age of Adversity. Düsseldorf 2005 (Kat. - Museum Kunst Palast).
Seznam doporučené literatury
RABAN, J. Modernes Böhmisches Glas. Praha 1963.
ŠINDELÁŘ, D. Současné umělecké sklo v Československu. Praha 1970.
ADLEROVÁ, A. Současné sklo. Praha 1979. Adlerová, A. a kol. Czechoslovakian Glass 1350-1980. Corning 1981 (Kat. - The Corning Museum of Glass).
ADLEROVÁ, A. České užité umění 1918-1938. Praha 1983.
DRAHOTOVÁ, O. Langhamer, A. a kol. České sklo. Nový Bor 1985.
RICKE, H. Neues Glass in Europa. New Glass in Europe. 50 Künstler-50 Konzepte. 50 Artists-50Concepts. Düsseldorf 1990 (Kat. - Kunstmuseum Düsseldorf).
LANGHAMER, A. Legenda o českém skle. Zlín 1999.
PETROVÁ, S. České sklo. Praha 2001. Pelcl, J. a kol. Český design 1995-2000. Praha 2001.
KIRSCH, R. a kol. Historie sklářské výroby v českých zemích. II/1,2. Praha 2003.
RICKE, H. a kol. Czech Glass 1945-1980. Design in an Age of Adversity. Düsseldorf 2005 (Kat. - Museum Kunst Palast).
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Stanický: Poukazuje na absenci vzájemného ovlivnění hmot objektů a instalace, dále na nevhodné usazení mechanických částí v sádrokartonových stěnách. Umělý zdroj světla nevhodně pracuje se světelnou propustností objektů. Rovněž umístění světelného zdroje, jako součást objektů neodpovídá původní vizualizuaci a jeho umístění je problematické. Poukazuje na absenci dlouhodobější práce na zvoleném tématu, vytýká nedostatečnou přípravu.
M. Karel: Vytýká přílišnou dekorativnost
Czepcová: Vytýká špatně zvolený světelný zdroj. Absence čistoty jeho zakomponování.
Hlaveš: Oceňuje originalitu přístupu k materiálu, který je používán k průmyslovým účelům.
Diplomantka učinila řadu formálních i koncepčních změn v realizaci, čímž se odklonila od původního vizuálního konceptu.